Izvršni direktor Jim Farley rekao je da je pred automobilskom industrijom prelomni trenutak! Sa njime su se složili i čelni ljudi Volkswagen grupe, kao i Tojote. Auto industrija konačno kreće da ide na struju! U pravom smislu te reči! Budućnost je pred njima i po svemu sudeći, biće svetla.
Automobilska industrija je u centru pažnje kao nikada ranije. Predsednik Džo Bajden, koji najavljuje planove prema kojima će da potroši milijarde dolara na infrastrukturu za punjenje električnih vozila i nove podsticaje za kupce automobila, ove godine je testirao ne jedan već dva električna kamioneta. Automobilske kompanije su pod ogromnim pritiskom da konačno ugledaju električnu budućnost! A hoće li u tome i uspeti?
“Prelazak na električna vozila se dešava mnogo kasnije nego što su se mnogi nadali i mnogo brže nego što je većina nasleđenihproizvođača automobila očekivala pre dve ili tri godine“, rekao je Sem Abuelsamid, glavni analitičar za električnu mobilnost u Guidehouse Insights. On tvrdi da su automobilske kompanije godinama „umanjile“ izglede za masovno usvajanje električnih vozila, i kao da su kasno shvatili da je za to vreme Tesla upijao tržišni deo. Sada je prodaja električnih vozila znatno porasla, Tesla je jedna od najvrednijih kompanija u istoriji, a cela automobilska industrija konačno vidi da postoji profit u automobilima sa priključkom.
Kao što se i očekivalo, tranzicija je bila otežana i opterećena problemima. Bilo je paljenja baterija, opoziva, optužbi za prevaru, globalnog nedostatka čipova i brojnih propuštenih rokova. Broj novih električnih vozila koja su puštena u prodaju ove godine i dalje je smešno mali u poređenju sa svim kamionima koji gutaju gas, zagrevaju planetu, tope glečere i SUV vozila koji i dalje dominiraju putevima.
Predstavljanje novih električnih vozila ostaje prilično slabo. Tu je Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID4 i to je sve. Porsche Taycan i Polestar 2 pomogli su da se popuni premijum segment. Audi je predstavio električni sportski automobil od 140.000 dolara koji je fantastičan za vožnju, ali neće toliko pomeriti prodaju. I kako bi pored ove cene?
Ostala predstavljanja su bila mešovita. Rivian, koji je izašao na berzu doživeo je pad akcija na vesti da će proizvodnja njegovog prvog električnog kamiona i SUV-a teći sporo. Chevy Bolt i Bolt EUV iz 2021. povučeni su nakon brojnih zabrinjavajućih paljenja baterija, dok je Mercedes-Benz EKS povučen zbog nekih svojih problema. General Motors je uspeo da počne da isporučuje Hummer EV kamione svojim prvim kupcima. Tesla Cybertruck je odložen za 2022. godinu.
“Osećao se kao da se spremamo za veliku EV godinu“, rekla je Džesika Koldvel” Onda je izašao Mach-E, i to je bilo to.
Bilo je i drugih zastoja. Ford je odustao od planova da napravi električni SUV sa Rivianom i odložio je lansiranje svog budućeg električnog SUV-a za decembar 2024. Kompanija je upravo prestala da prima rezervacije za F-150 Lightning dok se priprema za pokretanje proizvodnje svog dugoočekivanog električnog kamiona. Stručnjaci kažu da bi moglo biti još kašnjenja ako pandemija nastavi da remeti lance snabdevanja i ako se nedostatak automobilskih čipova ne poboljša uskoro.
Tesla i dalje drži oko dve trećine tržišta električnih vozila u SAD, a model I je prestigao model 3 kao najprodavanije električno vozilo na svetu. Kompanija je imala neke zapažene pobede, poput porudžbine od 100.000 vozila od Hertza. Ali to je takođe izazvalo kontroverze oko uvođenja beta softvera Full Self-Driving za odabrane kupce. Za one koji traže električno vozilo koje nije Tesla, opcije su i dalje prilično male.
Konačno, ICE pogoni su na kraju puta i nema više prostora za poboljšanje, što navodi proizvođače automobila i glavne dobavljače da smanjuju svoja ulaganja. EV motori i baterije su nova ključna kompetencija, a proizvođači automobila žele da poseduju ceo lanac snabdevanja. Ford i GM planiraju velike pogone za proizvodnju baterija u SAD. Takođe se trude da zaključaju druge ključne materijale, kao što su litijum i drugi minerali retkih zemalja.
Jedna od glavnih lekcija koje su proizvođači automobila izvukli iz finansijskog kolapsa 2008. i kasnijih spašavanja automobila bila je potreba da se brže odgovori na promene u zahtevima kupaca. I upravo sada, potražnja za električnim vozilima raste, ali sa njom i skepticizam. Čudan je trenutak u kojem kupci prepoznaju ekološke i finansijske prednosti korišćenja električne energije, ali nisu sigurni da mogu priuštiti EV ili da postoji neophodna infrastruktura za podršku njihovoj kupovini.
Prema novom istraživanju Udruženja potrošačkih tehnologija, većina vlasnika ne-EV veruje da EV nisu pouzdana (53%), da su preskupa (64%) i da nema dovoljno stanica za punjenje da bi posedovanje EV bilo praktično (85%). S druge strane, vlasnici električnih vozila su u velikoj meri oduševljeni prednostima i pouzdanošću električnih vozila.
Očigledno, ovaj jaz će se smanjiti kako sve više ljudi bude selo za volan i iz prve ruke videlo prednosti posedovanja električnih vozila, kao što su manje potrebe za održavanjem, prostranije kabine, trenutni obrtni moment i druge atraktivne karakteristike. Ali to će zavisiti od sposobnosti auto industrije da napravi dovoljno električnih vozila da zadovolji ovu rastuću potražnju.
Do danas, svaki veliki proizvođač automobila je predstavio veliku strategiju za prelazak na prodaju samo na električni pogon ili barem na električnu prodaju. Naravno, sva ova obećanja su samo reči koje lebde u vazduhu, a verovatnoća da će neka vozila na benzin uspeti da prođu ove rokove je veoma velika.
Sporo predstavljanje novih električnih vozila daje lažan utisak da imamo vremena kada, u stvarnosti, sat otkucava. Danas je u SAD na putevima oko 280 miliona automobila i kamiona, od kojih je samo 3 procenta električnih. Amerikanci obično kupuju 16–17 miliona automobila svake godine, što znači da će biti potrebno otprilike 16 godina prodaje samo EV da bi se u potpunosti zamenili svi automobili na gas koji su trenutno na putu.
U međuvremenu, stručnjaci za klimatske promene insistiraju na tome da moramo da ograničimo globalno zagrevanje na najviše 1,5 stepeni Celzijusa iznad predindustrijskih nivoa kako bismo izbegli neke od najgorih scenarija koje bi klimatske promene mogle stvoriti. Na putu smo da to prevaziđemo za nekoliko decenija.
Mnogo toga zavisi od brzine i efikasnosti proizvođača automobila da proizvode električna vozila. Manje automobila na putu, posebno u urbanim oblastima biće od suštinskog značaja za borbu protiv klimatskih promena.
Nama samo preostaje da čekamo i da se nadamo nekim boljim vremenima ali i jeftinijim električnim automobilima!