Da li je napor mnogih zemalja da do 2035. godine uglavnom zabrane prodaju novih automobila na benzinski pogon zaista izvodljiv?
Da li će dovoljno potrošača usvojiti električna vozila u dovoljnom broju i da li će se tržište električnih vozila razvijati kako bi ispunilo mandat u narednoj deceniji i kasnije.
Trenutno je „100% jasno da je ponuda problem, a ne potražnja“, rekao je Gil Tal, direktor Istraživačkog centra za Plug-in hibridna i električna vozila na Univerzitetu u Kaliforniji.
„Razlog nije to što ih potrošači neće prihvatiti, već zato što proizvođači automobila znaju kako da zarade na automobilim akoji idu na benzin“, rekao je Tal. „A za njih je ova promena rizična… osim za automobilske kompanije koje nisu imale šta da izgube, kao Tesla.”
Nova pravila, koja je prošle nedelje odobrio Kalifornijski odbor za vazdušne resurse, imaju za cilj postepeno ukidanje novih automobila na gas koji se prodaju na najvećem tržištu vozila u Sjedinjenim Državama. Trideset pet odsto novih vozila prodatih do 2026. godine treba da bude potpuno električno ili hibridno, u odnosu na oko 16 odsto trenutno. Taj cilj se povećava na 68% u 2030. godini i 100% do 2035. godine. Proizvođači automobila koji se ne pridržavaju ovoga snosiće kaznu do 20.000 dolara po prodatom vozilu koji nije u skladu sa standardima.
To nije potpuna zabrana emisija: 20% novih vozila prodatih 2035. godine i dalje mogu biti plug-in hibridi, koji koriste i benzin i električnu energiju. To, zajedno sa činjenicom da se propisi primenjuju samo na prodaju novih vozila, znači da će „proći mnogo, mnogo godina pre nego što automobili na gas nestanu“, rekao je Tal.
Ipak, mandat iz 2035. godine je ambiciozan i zahteva značajna ulaganja u infrastrukturu. Kao prvo, do 2035. bi trebalo da se instaliraju dodatni punjači, da se obezbede mreže koje će moći da podnesu priliv automobila za punjenje, uključujući i tokom ekstremnih vremenskih uslova.
Za sada, jedan od glavnih izazova na tržištu je ujednačavanje ponude sa potražnjom. Prekidi lanca snabdevanja i nestašice, posebno u ključnim materijalima za baterije kao što je litijum, ometaju dostupnost električnih vozila čak i kada proizvođači automobila ubrzano rade na povećanju proizvodnje električnih vozila.
Ova i druga razmatranja čine da svi planovi potpunog prelaska na električne automobile do 2035. godine deluju izuzetbo izazovno.