Globalni proizvođači automobila planiraju da potroše više od pola triliona dolara na električna vozila i baterije do 2030. godine, prema Rojtersovoj analizi, povećavajući investicije koje imaju za cilj da odviknu kupce od automobila koji idu na fosilna goriva i koji sve teže ispunjavaju uslove dekarbonizacije.
Pre nešto manje od tri godine, slična analiza Rojtersa pokazala je da automobilske kompanije planiraju da potroše 300 milijardi dolara na EV i srodne tehnologije. Međutim, situacija u velikim gradovima poput Londona, Pariza, Beograda kao da je ubrzala ovaj proces! Zagađenost vazduha probila je sve granice i više nema mesta taktiziranju i razmišljanju već su svi – od Norveške do Kine, spremni da požure ovaj postupak!
Najnovija analiza pokazuje da proizvođači automobila planiraju da potroše oko 515 milijardi dolara u narednih pet do deset godina na razvoj i izgradnju novih električnih vozila! Međutim, rukovodioci industrije i prognostičari i dalje su zabrinuti da bi potražnja potrošača za električnim vozilima mogla biti daleko ispod agresivnih ciljeva ukoliko ne budu postojali značajni dodatni podsticaji kao i bolja infrastruktura koja kaska gotovo svuda!
Brajan Maksim, šef pogonskih sklopova u AutoForecast Solutions, upoređuje sve veća ulaganja u elektrifikaciju sa Hladnim ratom:
– Kada je nekoliko velikih i vodećih proizvođača najavilo EV programe, svi ostali su morali da se pridruže tom putu. Da se to nije desilo, bili bi i te kako zaostali!
Međutim, dodao je i da će mnogi manji proizvođači godinama imati minimalan ili čak nikakav profit!
U junu ove godine je konsultantska firma AlixPartners saopštila da će ulaganja autoindustrije u električna vozila dostići 330 milijardi dolara do 2025. godine. Prema AlixPartners-u, 2020. su svi globalni proizvođači automobila zajedno potrošili skoro 225 milijardi dolara na kapitalne izdatke kao i istraživanje i razvoj.
Čini se da je Tesla, najveći svetski proizvođač električnih vozila, jedina kompanija koja prodaje praktično svako vozilo koje napravi a pored toga gradi nove “gigafabrike“ vredne više milijardi dolara u blizini Berlina i Ostina koje će značajno povećati godišnju proizvodnju električnih automobila. Početkom novembra, kompanija je procenjena na 1,2 triliona dolara, više nego dvostruko više od ukupne vrednosti Wolksvagena, Toyota Motorsa i Ford Motorsa.
U međuvremenu, politički i regulatorni pritisak raste na svetske proizvođače automobila da počnu sa postupnim ukidanjem proizvodnje vozila na fosilna goriva, uključujući benzinsko-električne hibride i insistiraju na tome da se to desi u narednih 10-15 godina, dok istovremeno povećavaju proizvodnju potpuno električnih modela.
Brojne zemlje, od Singapura do Švedske, rekle su da će zabraniti prodaju novih vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem do 2030. godine. Američki predsednik Džozef Bajden rekao je da želi da 40% do 50% prodaje budu električna vozila do 2030. godine.
Nemačka VW grupa, koja se još uvek finansijski oporavlja od skandala sa prevarom iz 2016. godine, nastavlja da vodi ostatak industrije, sa više od 110 milijardi dolara investicija u električna vozila i baterije do 2030. godine. Ovaj podatak samo potvrđuje agresivne planove za električne automobile u Evropi, Kini i Severnoj Americi tokom naredne decenije!
Investicije VW-a imaju za cilj poboljšanje dometa i performansi baterija i smanjenje troškova električnih vozila, kao i proširenje proizvodnje baterija i električnih vozila širom sveta, prema javnim podacima koje su ove kompanije objavile.
VW i drugi nemački proizvođači automobila planiraju da potroše zajedno 185 milijardi dolara do 2030. godine, dok američki proizvođači automobila očekuju da će potrošiti skoro 60 milijardi dolara do 2025. godine.
Kineski proizvođači automobila najavili su više od 100 milijardi dolara investicija u narednoj deceniji. Japanski proizvođači automobila daleko zaostaju i oni su do sada javno izdvojili manje od 40 milijardi dolara.
Hoće li planovi ovih kompanija biti ostvareni ili ćemo za 10 godina morati da se prisećamo šta je obećano, a šta nije učinjeno, kada su električni automobili u pitanju? Kakav je vaš stav o ovome?