Električni Automobili

Najbolji elektromotori za električne automobile

https://commons.wikimedia.org/wiki/Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz)

Hyundai Ioniq all-electric car, San José, Costa Rica

Sve veća briga o životnoj sredini i štetnim gasovima doprinela je tome da električna vozila postaju sve češći izbor kupaca. Pri kupovini električnog automobila postavljaju se mnoga pitanja a najviše se pažnje posvećuje dometu, bateriji ali i elektromotorima. S obzirom na to da nije na odmet saznati koji su najbolji elektromotori za električne automobile, potrudili smo se da sastavimo spisak raznih vrsta električnih motora koji se koriste u električnim vozilima. 

Elektromotori za električne automobile – 5 najboljih

Nagli razvoj u polju elektronike i tehnika upravljanja stvorio je prostor za različite vrste elektromotora koji će se koristiti u električnim vozilima. Elektromotori koji se koriste u automobilskoj primeni moraju imati karakteristike poput visokog obrtnog momenta, velike gustine energije i dobre efikasnosti. Na šta je još potrebno obratiti pažnju i koji su najbolji elektromotori za električne automobile, saznajte u nastavku. 

1. Motor serije DC

Velika sposobnost obrtnog momenta za pokretanje motora serije DC čini ga pogodnom opcijom za vuču. Bio je to najčešće korišćeni motor za vuču početkom 1900-ih. Prednosti ovog motora su laka kontrola brzine, a takođe može da podnese nagli porast opterećenja. Sve ove karakteristike čine ga idealnim vučnim motorom. Glavni nedostatak motora serije DC je visoko održavanje zbog četkica i komutatora. Ovi motori se koriste u indijskim železnicama i spadaju u kategoriju motora sa četkicom sa jednosmernom strujom. Da li su oni najbolji elektromotori za električne automobile? Pogledajmo i ostale.

2. Jednosmerni motori bez četkica  

Slični su jednosmernim motorima sa trajnim magnetima. Ovaj motor se naziva motor bez četkica jer nema komutator i raspored četkica. Komutacija se vrši elektronski, jer BLDC motori ne zahtevaju održavanje. BLDC motori imaju vučne karakteristike poput visokog obrtnog momenta pokretanja i poseduju visoku efikasnost od oko 95-98%. BLDC motori su pogodni za stvaranje velike gustine energije i najpoželjniji su za upotrebu u električnim vozilima zbog svojih vučnih karakteristika. Postoje dve vrste BLDC motora:

Kod ovog tipa, rotor motora je prisutan spolja, a stator se nalazi unutra. Točak je direktno povezan sa spoljnim rotorom. Ova vrsta motora ne zahteva spoljni sistem zupčanika. U nekoliko slučajeva sam motor ima ugrađene planetarne zupčanike. Ovaj motor čini celokupno vozilo manje glomaznim, jer mu nije potreban sistem zupčanika. Takođe eliminiše prostor potreban za montiranje motora. Postoje ograničenja u pogledu dimenzija motora koja ograničavaju izlaznu snagu tekućeg motora. BLDC motor sa spoljnim trkačem najviše vole proizvođači električnih bicikla. Takođe ga koriste proizvođači dvotočkaša.

Kod ovog tipa, rotor motora je prisutan iznutra, a stator je spolja kao konvencionalni motori. Ovi motori zahtevaju spoljni prenosni sistem za prenos snage na točkove, zbog čega je konfiguracija van trkača glomaznija u poređenju sa konfiguracijom u trkaču.

BLDC motor je poželjan za upotrebu u električnim vozilima. Glavni nedostatak je visoka cena zbog trajnih magneta. Preopterećenje motora preko određene granice smanjuje život trajnih magneta zbog toplotnih uslova. 

Foto: Unsplash

3. Sinhroni motor sa trajnim magnetima 

Rekli ste “najbolji elektromotori za električne automobile”? Sinhroni motor sa trajnim magnetima  ima vučne karakteristike poput velike gustine energije i visoke efikasnosti. nNajbolji je izbor za automobile visokih performansi. Uprkos visokim troškovima, jaka je konkurencija indukcionim motorima zbog svoje povećane efikasnosti. 

Sinhroni motor je jedan od najčešće korišćenih u proizvodnji električnih i hibridnih automobila – Toyota Prius, Chevrolet Bolt EV, Ford Focus Electric, Nissan Leaf, BMW i3 koriste ovaj motor. 

4. Trofazni indukcioni motori naizmenične struje

Asinhronski motori sa veveričastim kavezom imaju dug životni vek zbog manjeg održavanja. Indukcioni motori mogu biti projektovani do efikasnosti od 92-95%.

Tesla Model S je najbolji primer za dokazivanje sposobnosti visokih performansi asinhronih motora u poređenju sa svojim kolegama. Odlučujući se za indukcione motore, Tesla je možda želeo da eliminiše zavisnost od trajnih magneta. 

Indukcioni motori su najčešći izbor za električna vozila orijentisana na što bolje performanse. 

5. Preklopni relukcijski motori 

Preklopni relukcijski motori su jednostavne konstrukcije. Njihov rotor je komad laminiranog čelika na kome nema namotaja ili trajnih magneta što čini inerciju rotora manjom a samim tim i pomaže ubrzanju. Robusna priroda ovog motora odlična je za primenu veće brzine automobila. Pored toga, ovi motori nude veliku gustinu energije što su neke potrebne karakteristike električnih vozila.

Budući da se proizvedena toplota uglavnom zadržava na statoru, motor je lakše hladiti. Najveća mana ovih motora ogleda se u kompleksnoj kontroli. 

https://commons.wikimedia.org/wiki/NJo

Kada razmišljamo o tome koji je odgovarajući motor za električna vozila, razmislimo o našim zahtevima po pitanju performansi kao i o troškovima povezanim sa istim.

Za performanse električnih automobila najbolji elektromotori bili bi asinhroni motori. 

Exit mobile version