Izvršni direktor Stellantisa Karlos Tavares rekao je da spoljni pritisak na proizvođače automobila da ubrzaju prelazak na električna vozila potencijalno ugrožava radna mesta i kvalitet vozila jer se proizvođači bore da upravljaju višim troškovima proizvodnje električnih vozila.
Vlade i investitori žele da proizvođači automobila ubrzaju prelazak na električna vozila, ali troškovi su “izvan granica” onoga što auto industrija može da izdrži, rekao je Tavares u intervjuu na konferenciji Rojters Next objavljenoj u sredu.
“Ono što je odlučeno je da se automobilskoj industriji nametne elektrifikacija koja donosi 50% dodatnih troškova u odnosu na konvencionalno vozilo”, rekao je on.
„Nema šanse da 50% dodatnih troškova prebacimo na krajnjeg potrošača jer većina ljudi čini srednja klasa koja to neće moći da isprati i plati”.
“Proizvođači automobila bi mogli da nametnu veće cene i da prodaju manji broj automobila ili pak da prihvate niže marže profita”, rekao je Tavares. Oba puta vode ka “ponoru”. Lideri sindikata u Evropi i Severnoj Americi upozorili su da bi desetine hiljada radnih mesta moglo biti izgubljeno.
“Proizvođačima automobila je potrebno vreme za testiranje i osiguranje da će nova tehnologija funkcionisati. Ubrzavanje tog procesa “biće kontraproduktivno. Dovešće do problema sa kvalitetom. Dovešće do svih vrsta problema”, rekao je on.
Tavares je rekao da Stellantis ima za cilj da izbegne smanjenja tako što će povećati produktivnost brzim tempom od industrijske norme.
“Tokom narednih pet godina moramo da povećamo 10% produktivnosti godišnje u industriji koja je navikla na povećanje produktivnosti od 2 do 3%”, rekao je on.
Očekuje se da će troškovi električnih vozila pasti, a analitičari predviđaju da bi električna vozila na baterije i vozila sa unutrašnjim sagorevanjem mogla da dostignu isti iznos troškova tokom druge polovine ove decenije.
Kao i drugi proizvođači automobila koji ostvaruju profit od vozila sa unutrašnjim sagorevanjem, Stellantis je pod pritiskom proizvođača električnih vozila Tesla Inc i drugih čisto električnih vozila kao što je Rivian.
Kompanije za električna vozila su daleko manje u smislu prodaje vozila i zapošljavanja.
Taj pritisak investitora je pojačan vladinim politikama koje imaju za cilj smanjenje emisije gasova staklene bašte. Evropska unija, Kalifornija i druge jurisdikcije postavile su ciljeve da prekinu prodaju vozila sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine. Ujedinjeno Kraljevstvo je postavilo 2030. godinu kao krajnji rok za prelazak na potpuno električnu upotrebu.
Tavares je rekao da bi vlade trebalo da pomere fokus klimatske politike na čišćenje energetskog sektora i razvoj infrastrukture za punjenje električnih vozila.
Stellantis, nastao 2021. spajanjem francuskog proizvođača automobila Peugeot SA i italijansko-američkog proizvođača automobila Fiat Chrisler NV, na putu je da obezbedi smanjenje troškova od 5 milijardi evra kroz racionalizaciju svog poslovanja.
Tavares je ubrzao Stellantisov razvoj električnih vozila, izdvajajući 30 milijardi evra do 2025. godine za razvoj novih arhitektura električnih vozila, izgradnju postrojenja za baterije i ulaganje u sirovine i novu tehnologiju.