Iako električna vozila i dalje koštaju dosta, ona su definitivno jeftinija za održavanje. Nakon što se zapitate da li se isplati kupiti električni automobil, logično je da postavljate pitanje koliko košta održavanje električnih automobila.
Ne može se osporiti činjenica da eektrična vozila štede novac zahvaljujući nižim dugoročnim troškovima održavanja.
To je zato što električna vozila eliminišu dosta mehaničkih komponenti kojima bi obično bio potreban periodični servis. Vlasnik električnog vozila ne mora da plaća zamenu ulja, servisiranje menjača, zamenu svećica i pogonskih remena. Prema brojnim izvorima, vlasnici električnih vozila troše otprilike trećinu manje od vlasnika automobila na standardni pogon jer:
- Baterija, motor i pridružena elektronika zahtevaju malo ili nikakvo redovno održavanje
- Manje je tečnosti, kao što je motorno ulje, koje zahtevaju redovno održavanje
- Habanje kočnica je značajno smanjeno zbog regenerativnog kočenja
Kao što i sami zaključujete, manje je pokretnih delova u odnosu na konvencionalni benzinski motor.
Održavanje električnih automobila – predviđeno za svačiji standard
Iako su troškovi kupovine novog potpuno električnog automobila veći nego prilikom kupovine vozila na gorivo i benzin, činjenica da su naknadni troškovi manji sve više privlači kupce koji se odlučuju za kupovinu električnih automobila. Sa pojavom više EV modela na tržištu u narednih nekoliko godina i poboljšanih, jeftinijih baterija, ta razlika u ceni će nestati.
Izjednačavanje cena, ili bar manji raspon u cenama bi se mogao dogoditi već 2022. godine. Kada na sve to dodate i subvenciju Vlade Republike Srbije, ne prostate vam ništa drugo nego da priuštite sebi jedan lep električni automobil koji će ispuniti sve vaše zahteve.
Pre nego što krenemo u dublju analizu odgovora na pitanje koliko ko[ta održavanje elekrtičnih automobila, bitno je da upamtite da će se troškovi održavanja istog znatno razlikovati u zavisnosti od marke i modela vozila. Iz tog razloga, ovaj članak vam daje upustva o okvirnim troškovima, bez cena.
Održavanje baterije
Napredne baterije koje se koriste u ovim vozilima imaju ograničen broj ciklusa punjenja. Raspitajte se kod prodavca o trajanju i garancijama baterije i razmotrite smernice proizvođača o recikliranju baterije. Neki sistemi automobilskih baterija koriste tečno rashladno sredstvo za održavanje bezbednih radnih temperatura. Ovi sistemi mogu zahtevati redovne provere.
Baterije u vozilima sa električnim pogonom su uglavnom projektovane da traju očekivani životni vek vozila. Poput motora u konvencionalnim vozilima, napredne baterije u električnim vozilima su dizajnirane za produženi vek trajanja, ali će se vremenom istrošiti. Iako sveobuhvatni podaci o kvarovima na baterijama nisu dostupni, nekoliko proizvođača nudi garancije od 8 godina / 160.934 km za svoje baterije.
Proizvođači obično ne objavljuju cene za zamenu baterija, ali ako bateriju treba zameniti izvan garancije, očekuje se da će to predstavljati značajan trošak. Ipak, očekuje se da će cene baterija opadati kako se tehnologija poboljšava, a obim proizvodnje povećava.
Stoga, kako biste utvrdili specifične troškove, preporučujemo da direktno kontaktirate proizvođača električnih vozila i da obavezno proverite da li je vaš problem pokriven garancijom vozila.
Da biste produžili vek trajanja baterije automobila, pokušajte da ne ostavljate automobil napunjenim na 100%, osim ako ne krećete na dugo putovanje. Takođe pokušajte da bateriju ne ostavljate praznu tokom dužeg perioda. Optimalno je punjenje do 80 ili 90% i dopunjavanje kada se ovaj procenat smanji.
Održavanje guma i kočnica
Vaš električni automobil i dalje ima gume i kočnice, a time i kočione diskove.
Gume treba održavati pod preporučenim pritiskom (obično navedene na pločici unutar okvira vrata). To možete učiniti pomoću pumpe kod kuće ili na benzinskoj pumpi. Gume koje rade pod pritiskom mogu znatno smanjiti efikasnost vašeg automobila i time smanjiti njihov domet, dok gume sa prekomernim pritiskom smanjuju životni vek.
Električni automobili su obično teži od konvencionalnih vozila što može dovesti do ubrzanog habanja guma. Trebalo bi redovno proveravati istrošenost guma i menjati ih po potrebi.
Cene guma variraju u zavisnosti od njihove veličine. Generalno su manje, češće gume jeftinije.
Iako električni automobili imaju prilično konvencionalne disk kočnice, oni se zaista koriste kao hitna pomoć u odnosu na češće korišćno regenerativno kočenje. To znači znatno smanjeno propadanje kočnica do te mere da je Elon Musk nedavno izjavio da kočione pločice zapravo prelaze životni vek Teslinih vozila.
Šta vas još brine kada se pirate koliko košta održavanje električnih automobila?
Vetrobranska stakla, brisači i tečnost za pranje
Vetrobranska stakla električnih automobila podjednako su podložna propadanju kao i kod konvencionalnih automobila. Pored toga, održavanje brisača kao i dopunjavanje tečnosti je isto neophodno.
Kako biste bili načisto sa cenama vetrobranskih stakala, koji su nešto skuplji, preporučujemo da kontaktirate stručnjake za popravku vetrobranskog stakla ači i da proverite kod svog dobavljača da li osiguranje automobila pokriva troškove.
Kada stavite na papir sve, shvatate da su električni automobili dosta jednostavniji ali i jeftiniji za održavanje.
Ukoliko imate još nedoumica koje su vezane za održavanje električnih automobila, postavite pitanje u komentaru a mi ćemo se potruditi da vam što pre odgovorimo i razrešimo nedoumicu!