Električni i hibridni automobili su budućnost i to je činjenica. S obzirom na to da većina zemalja želi da očuva svoju životnu sredinu kao i da doprinese što boljem očuvanju iste, subvencije za električne automobile došle su kao “kec na desetku”. Vlada Srbije priključila se ovoj inicijativi još prošle godine, te je odlučila da da subvencije za električne automobile za koje iznosi idu i do 5.000 evra. Rok za podnošenje zahteva je iza ćoška, tačnije, ističe za 4 meseca, 1. novembra 2021. godine.
Iako je uredba o subvencijama menjana čak dva puta od trenutka njenog donošenja, i dalje se čini da nije urodila plodom, iako je prilikom poslednjeg menjanja propisano da subvencije za električne automobile mogu podneti fizička i pravna lica kao i preduzetnici.
Iznos subvencija kreće se od 250 evra i ide do čak 5.000 evra. Vlada Srbije za ovaj poduhvat izdvojila je oko 120 miliona dinara kako bi svojim građanima olakšala kupovinu hibridnih i električnih automobila.
U sistem subvencija ulaze i električni mopedi kao i tricikli, za čiju kupovinu građani dobijaju 250 evra, dok za potpuno električno vozilo građani mogu dobiti 5.000 evra. Visina subvencije zavisi od vrste vozila koju odlučite da kupite.
Naime, za električni motocikl daju 500 evra dok za hibridna putnička kao i laka teretna vozila koja imaju bar jedan električni motor u hibridnom sistemu daju 2.500 evra.
“Plug-in” hibridi subvencionišu se sa 3.500 evra. Jasno vam je da je država obezbedila najviše para za subvencije električnih automobila koji su potpuno novi a čiji motor koristi samo i isključivo struju. Dakle, 5.000 evra za njih.
Subvencije za električne automobile – da li su urodile plodom?
S obzirom na to da je tokom prošle godine prodato 800 vozila na električni pogon, među kojima ima i onih koja nisu prepoznata od strane organa kao kvalifikovana za dobijanje subvencije, zaključili bismo da čak i ovaj podsticaj nije naveo potencijalne kupce da se odluče za električna vozila.
I pored svih prednosti ali i mana koje imaju električni automobili, izgleda da je cena najveći problem. Iako iznos subvencije ide do čak 5.000 evra, cena novih električnih automobila je i dalje preko 20.000 evra, te se retko ko usuđuje na ovaj korak.
Krajem prošle godine je čak potpisana i peticija koju je potpisalo 40.000 građana. Zašto je pokrenuta peticija? Zato što dosta građana smatra da zapravo grejanje zagađuje vazduh mnogo više od saobraćaja.
– Umesto subvencionisanja kupovine novih električnih i hibridnih vozila, mi zahtevamo preraspodelu sredstava na podsticaje za mere energetske efikasnosti i kupovinu energetski efikasnijih peći za pojedince sa niskim prihodima“ – naveli su u peticiji.
Organizacije civilnog društva dodaju da je zagađenje vazduha u Srbiji u velikoj meri uzrokovano zagrevanjem domaćinstava, dok taj saobraćaj učestvuje u emisijama PM sa 6%. Napomenuli su da je vlada u januaru osnovala radnu grupu za smanjenje zagađenja vazduha i da je njena jedina mera usvajanje uredbe.
Subvencije je potrebno preusmeriti sa podsticaja za kupovinu skupih privatnih automobila na socijalno ugrožena domaćinstva, koja su svojim pećima mnogo veći zagađivači, navele su organizacije.
I za kraj, mi se i dalje pitamo da li od subvencija zavisi budućnost električnih automobila u Srbiji i koliko je zapravo podela ovih sredstava doprinela kupovini istih?
Izvor: Blic Biznis