Naslovna Automobili Električni automobil konačno ima finansijskog smisla?

Električni automobil konačno ima finansijskog smisla?

244
0

Cene gasa koje rastu iz dana u dan navele su mnoge ljude da razmišljaju o kupovini električnog vozila.

Međutim, gotovo nikada nema smisla kupiti novi automobil samo da biste uštedeli na gorivu. Novi automobili obično koštaju više novca nego što biste uštedeli na gorivu, ali ako ste već na pragu da kupite novi automobil, električna vozila bi mogla biti odlična opcija.

„Većina naših analiza je pokazala da, iz finansijske perspektive, ako kupujete novo vozilo, ima mnogo smisla za većinu ljudi da barem snažno razmotre električno vozilo ako se uklapa u njihov životni stil“, rekao je Kris Harto, viši analitičar politike za Consumer Reports.

Na primer, Agencija za zaštitu životne sredine procenjuje da će prosečnog Amerikanca koštati oko 2.900 dolara godišnje za gorivo koje potroši na BMW 430i sedan iz 2022. godine. Procenjena cena goriva za BMW i4 iz 2022. eDrive40, koji je u osnovi isti automobil, ali se u potpunosti pokreće na struju, košta oko 600 dolara za godinu dana. To je jedna petina cene.

Pretpostavlja se da će cene gasa ostati na visokom nivou kao što su trenutno, što zapravo ne možemo znati. Ovi troškovi takođe pretpostavljaju određenu stopu za električnu energiju, a troškovi električne energije — iako su generalno mnogo niži po kilometru od benzina — dosta variraju od mesta do mesta, države do države pa i oddoba dana, ako ćemo u “tanka crevca”. Mnogi električni automobili, nakon što su uključeni, mogu se podesiti da počnu da se pune samo kada su cene električne energije najniže, kao da ste napunili svoj automobil na benzin samo kada su cene na pumpi bile najniže.

Cene gasa i cene struje variraju, naravno, i variraju od mesta do mesta, ali, uopšteno govoreći, električni automobili su znatno jeftiniji od automobila na gas osnovu dinara, evra, centi po kilometru. To je delimično zbog činjenice da su električni motori mnogo efikasniji od benzinskih motora. Više od 85% energije koja prolazi kroz elektromotor pretvara se u kretanje. Za benzinski motor, ta cifra je oko 40%. Dakle, čak i kada bi troškovi struje i goriva bili potpuno jednaki, električni automobil bi u teoriji trebalo da bude jeftiniji od automobila na benzin.

Ali, naravno, generalno ne dobijate ogroman popust na troškove goriva ni za šta. I4 košta oko 10.000 dolara više od osnovnog modela BMW-a serije 4 sa gasnim motorom, ali električni BMW i4 takođe ima pravo na poreski kredit od 7.500 dolara, smanjujući krajnju razliku u ceni na samo 2.500 dolara. I to ne uzimajući u obzir olakšice na državni porez ili druge podsticajekoje EV mogu da dobiju ukoliko ispunjavaju uslove. U nekim državama, uz kombinovane federalne i državne podsticaje, električni automobil bi čak mogao da košta manje od onog na gas. Međutim, nisu svi električni automobili kvalifikovani za te federalne poreske olakšice. Automobili iz Tesle i General Motorsa, na primer, više ne ispunjavaju uslove.

Dakle, čak i sa samo federalnim poreskim olakšicama, ako koristite električni BMw umesto benzinskog BMW-a, nadoknadili biste osnovnu razliku u kupovnoj ceni za nešto više od godinu dana.

Električni automobili obično koštaju više od automobila na benzin, uglavnom zbog visokih troškova baterije. To je jedan od razloga što među luksuznim brendovima postoji toliko opcija za električna vozila. Postoje i opcije za glavne brendove kao što su Kia EV6 i Hyundai Ioniq 5. Chevrolet Bolt EV se takođe vratio na tržište, nakon masovnog povlačenja baterija, i po novoj nižoj ceni. Toyota je takođe nedavno izašla sa sopstvenim električnim vozilom, BZ4X, koji je sličan novom Subaruovom EV SUV-u, Solterra. Čak i ovi mainstream modeli imaju tendenciju da koštaju nešto više nego njihova braća i sestre na gas.

Električni automobili su u proseku duplo skuplji od onih na gas, prema Edmunds.com. Dok se automobili sa unutrašnjim sagorevanjem prodaju za, u proseku, 1,4% iznad MSRP-a, električna vozila dobijaju u proseku 3,4% cene. Stope osiguranja su slične za automobile na električni i gasni pogon, prema različitim stručnjacima. Električni automobili mogu koštati više za osiguranje samo u meri u kojoj su generalno skuplji automobili.

Međutim, održavanje električnih automobila može koštati manje, prema Consumer Reports-u, koji je svoj nalaz zasnovao na ekstrapolacijama iz podataka ankete vlasnika. Pošto imaju mnogo manje pokretnih delova koji se troše, održavanje električnih automobila može koštati otprilike upola manje od automobila sa unutrašnjim sagorevanjem, rekao je Harto.

Još jedna stvar koju treba imati na umu je da retko ima finansijskog smisla kupiti električni automobil ako niste u mogućnosti da ga punite kod kuće ili negde drugde po standardnim cenama električne energije. Javni punjači su dobri za povremenu upotrebu, na dugim putovanjima. Ipak, čak i po sadašnjim visokim cenama gasa, punjenje putem javnog punjača može koštati mnogo manje od kupovine benzina, rekao je Aron Bragman.

Mnogi proizvođači automobila nude određenu količinu besplatnog javnog punjenja nekoliko godina nakon kupovine jednog od svojih električnih automobila. U Srbiji je punjenje na javnim punjačima i dalje besplatno,ali dokle će to tako i da li je to damo zato jer kod nas još uvek ima zaista malo električnih automobila na putevima?

I da, pitanje eventualne preprodajne vrednosti ostaje nerešeno. Dok Tesla zadržava svoju vrednost veoma dugo, drugi električni automobili sa uporedivim dometom baterija nisu bili dovoljno dugo na tržištu da bi se znalo da li će imati sličan učinak na tržištu polovnih automobila, rekli su različiti stručnjaci.

Dakle, ko voli nek izvoli, ukoliko mu finansije ali i infrastruktura dozvoljavaju luksuz, odnosno, električni automobil.

Prethodni tekstEvropski parlament stao na stranu električnih vozila: Podržao zabranu prodaje benzinaca i dizelaša od 2035. godine
Sledeći tekstSony i Honda saradnju pretvaraju u izdvojeni biznis!