Naslovna Automobili Vodič za EV baterije: Šta sve utiče na propadanje baterije?

Vodič za EV baterije: Šta sve utiče na propadanje baterije?

229
0

Tema baterija za električne automobile ima bezbroj aspekata, od tipova ćelija do izgleda za buduća poboljšanja, ali malo je verovatno da bi bilo koji kupac izabrao električno vozilo na osnovu toga kako baterija izgleda, zar ne? Upravo zato smo rešili da se fikusiramo na ono što je zapravo važno trenutnim kupcima i vlasnicima. Kad već pričamo o fukusu, normalno je da su kupci zabrinuti za vek trajanja baterije kao i njenu izdržljivost ali te brige se često fokusiraju na pogrešnu stvar. Dozvolite nam da vas uputimo ka pitanjima koja su vredna razmatranja.

Prevremena “smrt” i zamena

Kupci tačno pretpostavljaju da su baterije u električnim automobilima veoma skupi delovi, kao i njihova zamena, ali ono što je zabluda jeste da će se jednog dana pokvariti. Nema sumnje da bi njihova cena naterala tipičnog vlasnika da potpuno odustane od tog električnog automobila umesto da zameni bateriju. Električni automobili imaju garanciju za pogon od najmanje 160.9344 km ili osam godina, kako je propisano zakonom, tako da u slučaju kvara, baterija je zapravo püokrivena garancijom. Dakle, za “smrt” baterije ne morate brinuti, osim ako ne kupujete polovni EV ili ste neko ko insistira na korišenju vozila decenijama.

Gubitak dometa je zagarantovan godinama

Ono čega bi svi kupci i vlasnici EV trebalo da budu svesni, čak i zabrinuti, jeste da sve punjive baterije gube kapacitet tokom upotrebe i vremena, čak i ako sve uradite kako treba. Neizbežno je da će se kapacitet baterije – što znači domet automobila – vremenom smanjiti. Svako ko razmatra jedan od ovih automobila i određuje koliki domet će im trebati treba da zna i uzme u obzir ovo.

Ranijih dana, proizvođači automobila su jasno naveli u priručnicima za vlasnike da će električni automobili vremenom izgubiti kapacitet. Na primer, uputstvo za Nissan Leaf Cars.com iz 2011. kupljeno 2011. upozorava:

„Nissan procenjuje da će kapacitet baterije biti približno 80% prvobitnog kapaciteta nakon pet godina, iako je ovo samo procena i procenat može varirati (mogao bi biti znatno niži) u zavisnosti od pojedinačnog vozila i upotrebe baterije.

Da je ovo tačno, to bi značilo da bi početni domet Leaf-a koji je procijenio EPA od 115km bio 91km, a nakon 10 godina, ako bi degradacija ostala dosledna, domet bi bio 69km.

Svako električno vozilo različito gubi domet, uključujući automobile iste marke ili godine. Dobra vest je, međutim, da nam nekoliko ranih modela EV pokazuju da baterije traju duže nego što ljudi očekuju. U svim modelima električnih vozila postoji primetna S kriva u podacima, gde automobili gube nekoliko procentnih poena dometa u odnosu na prvobitnu EPA procenu relativno brzo, uglavnom u prve dve godine, a zatim gubitak dometa nestaje u narednih nekoliko godina kako se baterija stabilizuje. Posle pet godina uobičajeno je da se primeti pad opsega od 5-10%.

Promenljivost je zasnovana na marki i modelu, načinu na koji se pune i voze, temperaturama kojima su izloženi.

Ekstremne temperature smanjuju domet na različite načine

Nije slučajno što su električni automobili bili najpopularniji u toplijim klimama. Njihov domet se privremeno smanjuje na nižim temperaturama. Takav je slučaj sa svakim EV.

To je i zato što njihove baterije gube kapacitet kada su hladnije i zato što je grejanje u kabini nužno električno, što oduzima domet.

Dakle, ovo je važno razmotriti ako određujete koliki vam je domet potreban i živite u hladnijoj klimi. Možete maksimizirati svoj domet tako što ćete zagrejati kabinu dok je automobil još uvek uključen, koristeći napajanje iz mreže, ali ukupni efekti hladnoće na domet su neizbežni.

Takođe, litijum-jonske baterije rade ispod nule, ali ne vole da se pune na toj temperaturi. To ne znači da se ne mogu puniti, ali punjenje može biti sporije i manje efikasno jer automobil koristi nešto energije da bi održao bateriju toplom. Regenerativno kočenje takođe može biti ugroženo temperaturama ispod nule, u zavisnosti od modela, jer to takođe predstavlja punjenje.

Dobra stvar kod normalne zimske hladnoće je što je njen uticaj na kapacitet baterije privremen. Visoke temperature, s druge strane, mogu dovesti do ubrzanog gubitka kapaciteta. Iako je ovo široko poznat fenomen, stepen nije dobro poznat, kao i obično, jer je uključeno toliko mnogo varijabli. Prema podacima Geotaba, nakon četiri godine, EV u umerenoj klimi pokazuje manju degradaciju baterije od one u toploj klimi, ali je razlika manja od četvrtine procenta.

Imajte na umu da vožnja EV-a na visokim temperaturama takođe privremeno smanjuje domet, ali stepen nije tako izražen kao kod hladnoće.

DC brzo punjenje ugrožava životni vek baterije

Gotovo bez izuzetaka, proizvođači električnih vozila omogućavaju javno DC brzo punjenje (ponekad se naziva nivo 3), ali upozoravaju da je to najbolje učiniti štedljivo kako bi se sprečio prerani gubitak kapaciteta. Još jednom, „štedno“ prkosi definiciji i brojevi u vezi sa potencijalnom degradacijom su neuhvatljivi. Najdefinitivnija cifra koju smo videli je Kia, koja je pripisala 10% degradacije tokom osam godina zbog brzog punjenja jednosmernom strujom.


Ako je tačno, 10% možda ne zvuči mnogo, ali imajte na umu da bi to bilo iznad normalnog gubitka kapaciteta i takođe kombinovano sa bilo kojim smanjenjem opsega usled vremenskih ekstrema ili drugih faktora. Dodajte 10% do 20%, a zatim ubacite malo hladnog vremena, i pre nego što to shvatite, domet vašeg EV-a je 30% onoga što je bio kada ste ga kupili osam godina ranije — barem privremeno.

Prethodni tekstTop 10 najefikasnijih električnih automobila
Sledeći tekstGlobalna prodaja električnih vozila se udvostručila za samo godinu dana!