Home Automobili Zalihe električnih automobila su na izmaku!

Zalihe električnih automobila su na izmaku!

0
Zalihe električnih automobila su na izmaku!

Mapa puta za zamenu starih automobila koji emituju ugljenik električnim vozilima je dobro razvijena – barem u teoriji. Svi veliki proizvođači automobila (pa čak i neki od manjih ) su javno posvećeni električnim pogonima.

Volkswagen, najveći proizvođač automobila na svetu, nedavno je objavio da je rasprodao električna vozila u SAD i Evropi do kraja 2022.. godine. Fordov E-Transit se rasprodao pre nego što je uopšte počeo da se proizvodi.

Čak i najosnovnija verzija Teslinog vozila Model 3 sada neće biti isporučena više od godinu dana, uprkos tome što je kompanija sposobna za najveći obim proizvodnje u svetu.

Vratite sat na 2019. godinu, baš kada je revolucija električnih vozila zaista krenula u smislu prodajnih cifara, a Tesla je imao zalihe automobila u Velikoj Britaniji koje su mogli da isporuče kupcima za nekoliko dana. Sada, iako mogu da proizvedu mnogo više vozila, verovatno ćete dugo čekati na isporuku novog električnog automobila.

Za sada će se, dakle, vozači koji žele da poseduju potpuno novo električno vozilo boriti za isto. Tako će biti i za one vlade koje planiraju da zabrane prodaju novih automobila na benzin i dizel. U Norveškoj, na primer, zabrana treba da stupi na snagu 2025. godine a u Velikoj Britaniji 2030. godine. Ovi ciljevi se velikim delom oslanjaju na uobičajeni ciklus zamene vozila. A da bi stara vozila bila zamenjena novim, ponuda mora da bude na nivou koji može da dopuni ona koja se rashoduju, kao i da omogući određeni rast potražnje.

Trenutno se jednostavno ne proizvodi dovoljno električnih vozila da bi se zadovoljila ta potražnja. Po svemu sudeči,ciljevi brojnih Vlada za puteve pune električnih vozila uskoro bi mogli izgledati beznadežno nerealni.

Kraj puta?
Pa šta je pošlo naopako? Za početak, u ranim danima električnih vozila, proizvođači su igrali na sigurno. Ovo je za njih bio nov i nepoznat svet i nije bilo jasno da li bi druge konkurentske tehnologije (kao što je energija vodonika) mogle biti popularnije kod potrošača. Ali baterije su pobedile, a potražnja potrošača – uz pomoć planova za zabranu benzina i dizela – porasla.

Aktuelni problemi su delimično izazvani COVIDOM-19 koji utiče na globalne lance snabdevanja i nedostatak poluprovodnika, vitalne komponente modernih vozila.

U proleće 2022. godine Tesla je morala da zatvori svoju fabriku u Šangaju na tri nedelje zbog karantina u Kini. Pre toga je proizvodio oko 2.000 automobila dnevno za azijsko i evropsko tržište, pa je možda izgubio proizvodnju od oko 42.000 vozila.
Ovo je jednako zalihama od oko tri meseca za tržište kao što je UK. I baš kada je fabriku ponovo otvorila, morala je da smanji proizvodnju zbog problema u lancu snabdevanja.

To je zato što Tesla ne pravi sve delove za proizvodnju automobila u jednoj fabrici (iako proizvodi više od industrijskog proseka), pa kako su fabrike koje snabdevaju Teslu takođe zatvorene zbog blokada, potrebni delovi ne stižu. Izvršni direktor Elon Musk je sada sugerisao da bi njegova kompanija mogla da prestane da prima narudžbine, rekavši za Financial Times: „Frustracija koju vidimo od kupaca je iz razloga jer im ne mogu nabaviti automobil.”

Dodao je: „Zapravo ćemo verovatno prestati da primamo narudžbine nakon određenog vremenskog perioda jer su neki od termina daleki i godinu dana.”

Opet, sigurno nije samo Tesla pogođen. Problemi sa poluprovodnicima su u toku, a mnoga vozila se isporučuju bez karakteristika ili su parkirana čekajući delove.

Otklanjanje zaostataka će trajati dugo i biće velika glavobolja za sve, kako kupce tako i proizvođače. Proizvođači i kupci će biti frustrirani, dok će političari koji se oslanjaju na dominaciju električnih vozila u budućnosti morati da prilagode svoja očekivanja i zahteve.

Ono što je najvažnije, trenutna situacija je užasan udarac za globalne napore da se smanje emisije ugljenika i da se suoči sa klimatskim promenama.

Pomeranje važnih ciljeva na drumska vozila moglo bi da bude katastrofalno za planetu, ali su nam vozila i dalje potrebna. Možda ćemo sada morati da pređemo na manje korišćenje automobila ili da pogledamo alternativne oblike transporta, pa čak i pretvaranje starijih automobila u električne. Ako to ne učinimo, pogon do nulte mreže uskoro bi mogao da ostane pusta želja.

Videćemo šta će biti i dokle će se stići, ali prognoze nisu baš obećavajuće.