U proseku 20 do 30% je veća potrošnja baterije električnih vozila zimi. Zimi grejanje baterije i unutrašnjosti troše energiju što rezultira s čak do 50 posto manjim dometom u radu na kratkim udaljenostima, piše nemački autoklub ADAC.
Kada se temperature spuste ispod nule, potrošnja vrtoglavo raste. Zašto? Prvi odgovor je očigledan: unutrašnjost, prozori, možda i sedišta i volan se greju električnom energijom iz pogonske baterije. Uostalom, ko želi da sedi u hladnom autu? Ipak, postoji još jedan razlog za gubitak dometa. Hladi se i baterija koja je ugrađena u pod vozila, savršena radna temperatura joj je između 20 i 40 stepeni. U ovom rasponu, elektrohemija radi najbolje i baterija može da razvije svoj puni energetski kapacitet. Zimi je to izazov…
Instalirana tehnologija grejanja i strategija grejanja baterije su veoma važni. Zato svaki proizvođač automobila određuje svoju strategiju kako mu odgovara. Cilj je potrošiti što manje energije za zagrevanje baterije. Neki proizvođači su pronašli relativno dobru strategiju za svoje e-automobile, ali drugi baš i ne. Na primer, VW s ID.3, troši posebno veliku količinu energije nakon hladnog starta.
Ova zimska slabost ID.3 sada je poznata – a korisnici ID-a s nestrpljenjem očekuju ažuriranje softvera za poboljšanje strategije grejaanja. Kako bi opšti problem stavili pod kontrolu, proizvođači automobila se oslanjaju na toplotne pumpe, ali skupa pumpa sama po sebi nije garancija efikasnosti, kao što pokazuju trenutni testovi. Umesto toga, celokupni paket grejanjja mora da bude dobro usklađen, piše Revija HAK.
Kako bi procenio gubitke energije pri različitim spojašnjim temperaturama i dokumentirao ih brojkama, ADAC je analizirao različite merne protokole i sam sproveo merenja s nekoliko električnih vozila. Rezultati se baziraju na različitim scenarijima: Green NCAP merenjima na ispitnom mestu, stvarnim testovima na ADAC-ovom poligonu i poređenju sa zapisnicima potrošnje ADAC-ovih testova izdržljivosti.
Merenja pokazuju da na kratkoj ili prigradskoj ruti, koju predstavlja ciklus vožnje Green NCAP, potrošnja električnog automobila značajno raste kada je temperatura značajno ispod nule, a u ekstremnim slučajevima može da se udvostruči. Fiat 500e s malom baterijom od 37 kWh radi najbolje: dodatna potrošnja malog Italijana je samo oko 35 posto. VW ID.3 je crpeo zapanjujuću količinu električne energije, utvrđeno je povećanje potrošnje od gotovo 100 posto. Za razliku od Fiata 500e, VW ID.3 je opremljen toplotnom pumpom. Ali pumpa nije baš pomogla Volkswagenu. Osim VW ID.3, Nissan Leaf i Renault Zoe su takođe imali takvu pumpu.
Tokom drugog testa vožnje za procenu potrošnje na poligonu uslovi su bili isti za vozila. Kada je spoljašnja temperatura bila oko nule, testna vozila su trošila osetno više struje nego kada je temperatura bila oko 20 stepeni. Kad je bilo hladno, opet je najviše trošio VW ID.3, koji je trošio dobrih 30 posto više energije. Slede Renault Zoe i Peugeot e-208, svaki s 21 posto većom potrošnjom energije.
Razlike u rezultatima merenja iz Green NCAP-a mogu da se objasne nižom temperaturom na kojoj su sprovedena ispitivanja. Vozila su testirana na 100 kilometara. Na kratkom testiranju po Green NCAP (samo 23 kilometra) tehnologiji početna energija grejanja za unutrašnjost i bateriju ima puno veći uticaj na prosečnu potrošnju nego na dužem putovanju. U proseku, i zavisno od testnog vozila, dodatna potrošnja vezana uz zimu varira od 25 do 31 posto.
U poređenju, benzinski motori u proseku troše 15% više goriva zimi na istim temperaturama, a dizeli 24%.
Izvor: Revijahak.hr