Nemačka bi mogla da postane najvažnija lokacija u Evropi za proizvodnju baterija za električne automobile. Istraživači vide ogroman procvat ove industrije do kraja decenije. No, problem je nedostatak stručne radne snage.
„Mi posmatramo planove za fabrike i proizvodnju baterija širom sveta. Od 2014. na primer, u okviru studija o praćenju skladištenja energije, u kojima smo malo pažljivije pogledali situaciju u zemljama kao što su Kina, Nemačka, Francuska, Japan i Južna Koreja. U međuvremenu, vršimo globalni monitoring”, kaže za DW Lukas Vejman iz Fraunhofer instituta za sistemska istraživanja i inovacije (ISI).
Zahvaljujući tome, Fraunhoferovi istraživači su bili u mogućnosti da buduću proizvodnju baterija u Nemačkoj i Evropi stave u globalni kontekst. Evropa bi mogla da predstavlja četvrtinu globalnog maksimalnog proizvodnog kapaciteta baterija, dodaje Vejman.
Analize Fraunhofer instituta predviđaju do kraja decenije čak deset puta veće proizvodne kapacitete sa sadašnjih 0,124 TWh do 1,5 TWs (teravat sati) širom Evrope. Na ovaj način bi, teoretski, moglo biti opremljeno oko 25 miliona električnih vozila. Najveći udeo tog miksa bi mogle imati fabrike u Nemačkoj, sa oko 0,4 TWh.
Većinu litijum-jonskih baterija trenutno isporučuju proizvođači u Kini, Japanu i Južnoj Koreji. Međutim, sa konkretozvanjem planova odustanja od upotrebe fosilnih goriva, fokus je sve više na brzom povećanju proizvodnih kapaciteta i u Evropi.
Početkom jula je u prisustvu kancelara Olafa Šolca, u gradu Salczgiteru u Donjoj Saksoniji položen kamen temeljac za prvu takozvanu „Gigafabriku” proizvođača automobila Volkswagena. Tu bi trebalo da bude otvoreno 5.000 novih radnih mesta.
Volkswagen planira još pet sličnih proizvodnih pogona u Evropi. Dve lokacije su već poznate, jedna u Švedskoj i jedna u Španiji. Za preostale tri lokacije stigle su ponude iz Nemačke i istočne Evrope. Do 2030. Volkswagen zajedno sa partnerima želi da uloži više od 20 milijardi evra u ovu industriju.
Kompanije kao što su Northvolt iz Švedske ili nemačko-francuska kompanija za automobilske baterije (ACC), u kojima udeo imaju i automobilski koncern Mercedes i Stelantis, odgovorne su za bum evropske proizvodnje baterija za e-vozila.
Northvolt već gradi dve giga-fabrike u Švedskoj, a sledeće godine počinje izgradnja još jedne u Nemačkoj. ACC je najavio otvaranje objekata u Nemačkoj, Francuskoj i Italiji.
Na evropskom tržištu su aktivni i CATL iz Kine ili Tesla iz Amerike. I planiraju (ili već imaju) fabrike u Nemačkoj. Među velikim konkurentima na tržištu su SDI i LGES (obe kompanije iz Južne Koreje), koje već imaju fabrike u Evropi, Poljskoj i Mađarskoj.
Prema prognozama Fraunhofer ISI instituta, ukupno oko 40 proizvođača moglo bi da otvori proizvodne pogone u više od 15 evropskih zemalja.
Prognoze su realne, ali su moguća i kašnjenja u izgradnji kapaciteta, napominje Lukas Vejman u intervjuu za DW. Kao primer navodi kompaniju Ferasis, u kojoj je Mercedes-Benz suvlasnik – Kinezi su početkom maja iznenada odustali od izgradnje fabrike na istoku Nemačke.
Međutim, nemački istraživač naglašava da je najveći problem za još veća ulaganja – nedostatak stručne radne snage – a ne nespremnost proizvođača da ulažu u nove fabrike.
Izvor: b92