Home Automobili Da li je i kako Kina monopolizovala industriju električnih vozila?

Da li je i kako Kina monopolizovala industriju električnih vozila?

0
Da li je i kako Kina monopolizovala industriju električnih vozila?

Kada pomislite na elekrični automobil, prvo ime koje će vam pasti na pamet verovatno će biti Tesla. Kalifornijska kompanija proizvodi najprodavaniji električni automobil na svetu i nedavno je procenjena na milijardu dolara. Ali iza ove američke priče o uspehu stoji priča o proizvodnoj moći Kine.

Teslina fabrika u Šangaju sada proizvodi više automobila nego njena fabrika u Kaliforniji. Neke od baterija koje ih pokreću su kineske proizvodnje, a minerale koji napajaju baterije uglavnom rafinišu i kopaju kineske kompanije.

Kako svet prelazi na električna vozila (EV), kompanije se utrkuju da obezbede i ojačaju svoje pozicije u lancu snabdevanja baterijama, od ekstrakcije i prerade minerala do proizvodnje baterija i električnih vozila.

Sektor je video pomak ka vertikalnoj integraciji – gde jedna kompanija kontroliše niz koraka duž lanca snabdevanja – da bi se garantovalo snabdevanje i, u nekim slučajevima, poboljšala transparentnost.

A u onom što je nazvano “trkom u naoružanju baterijama“, Kina je na vrhunskoj poziciji.

Foto: Unsplash

Kina je najveće svetsko tržište za električna vozila sa ukupnom prodajom od 1,3 miliona vozila prošle godine, više od 40% prodaje širom sveta. Kineski proizvođač baterija CATL kontroliše oko 30% svetskog tržišta baterija za električna vozila a specijalizovani dobavljači kobalta Darton Commodities procenjuju da su kineske rafinerije prošle godine isporučile 85% svetskog kobalta spremnog za baterije; mineral koji pomaže da se poboljša stabilnost litijum-jonskih baterija.

Većina tog kobalta dolazi iz Demokratske Republike Kongo (DRC), gde u skoro 70% rudarskog sektora dominiraju kineske kompanije.

U avgustu je China Molybdenum Company (CMOC), gigantska kineska rudarska kompanija, najavila ulaganje od 2,5 milijardi dolara (1,8 milijardi funti) u udvostručenje proizvodnje bakra i kobalta u svom rudniku Tenke Fungurume Mine, koji je već jedan od najvećih u DRC-u. To je usledilo nakon kupovine 95% udela u obližnjem rudniku bakra i kobalta Kisanfu za 550 miliona dolara.

Drugi kineski korporativni gigant, Huayou Cobalt, poseduje ili ima udeo u najmanje tri rudnika bakra-kobalta u DRC-u i ključni je igrač na svakom koraku lanca snabdevanja kobaltom, od rudnika preko rafinerija do proizvodnje prekursora baterija i katoda.

Neki proizvođači automobila i baterija počinju da smanjuju količinu kobalta u svojim baterijama, delimično kao način da se izbegnu pravni i reputacioni rizici povezani sa kobaltom iz DRC. Baterije bogate niklom smatraju se jednim od načina za napredovanje, ali iste kineske kompanije koje dominiraju u rudarstvu kobalta u DRC takođe povećavaju ulaganja u ekstrakciju i preradu nikla u Indoneziji, koja ima najveće svetske rezerve nikla od 72 miliona tona. To znači da je Kina sada najveći svetski proizvođač nikla, pobeđujući konkurenciju iz Evrope i SAD!

Izgleda da su Kinezi rešili da “pokore” sve i budu na vodećoj poziciji i kada su baterije za električne automobile u pitanju!