Home Automobili Zašto bi ovo mogla biti kritična godina za električne automobile?

Zašto bi ovo mogla biti kritična godina za električne automobile?

0
Zašto bi ovo mogla biti kritična godina za električne automobile?

Prošle godine u Sjedinjenim Državama, Evropi i Kini porasla je prodaja automobila koji se pokreću isključivo na baterije dok je isporuka vozila na fosilna goriva stagnirala. Potražnja za električnim automobilima je toliko jaka da proizvođači zahtevaju od kupaca da daju depozite mesecima unapred. A neki modeli su praktično rasprodati za naredne dve godine.

Automobili na baterije imaju trenutak proboja i ući će u mejnstrim ove godine nakon što proizvođači automobila počnu da prodaju električne verzije jednog od omiljenih tipova vozila Amerikanaca: kamioneta. Njihov dolazak predstavlja najveći preokret u automobilskoj industriji od kada je Henri Ford predstavio model T 1908. godine i mogao bi imati dalekosežne posledice po fabričke radnike, preduzeća i životnu sredinu.

Dok električna vozila i dalje zauzimaju mali deo tržišta — skoro 9 odsto novih automobila prodatih prošle godine širom sveta bili su električni, u odnosu na 2,5 odsto u 2019, prema Međunarodnoj agenciji za energiju — njihov brzi rast mogao bi da učini 2022. godinom kada je proboj elekrtičnih automobila postao nezaustavljiv, brišući svaku sumnju da motor sa unutrašnjim sagorevanjem ide polakoali sigurno u prošlost.

Proliferacija električnih automobila će poboljšati kvalitet vazduha i pomoći u usporavanju globalnog zagrevanja. Vazduh u južnoj Kaliforniji je već malo čistiji zahvaljujući tamošnjoj popularnosti električnih vozila.

Auto industrija je na putu da u narednih pet godina uloži pola triliona dolara kako bi prešla na električna vozila, procenjuje investiciona kompanija Vedbush Securities. Taj novac će biti potrošen na remont i izgradnju fabrika, obuku radnika, pravljenje softvera, nadogradnju prodajnih objekata i još mnogo toga. Kompanije planiraju više od deset novih fabrika električnih automobila i baterija samo u Sjedinjenim Američkim Državama.

“To je jedna od najvećih industrijskih transformacija verovatno u istoriji kapitalizma“, rekao je u intervjuu Skot Keog, izvršni direktor Folksvagen grupe u Americi. „Ulaganja su ogromna, a misija je ogromna.”

Ali neće svi imati koristi. Proizvođači prigušivača, sistema za ubrizgavanje goriva i drugih delova mogli bi da prestanu sa radom, ostavljajući mnoge radnike bez posla. Skoro tri miliona Amerikanaca proizvodi, prodaje i servisira automobile i auto-delove, a stručnjaci iz industrije kažu da će proizvodnja električnih automobila zahtevati manje radnika jer automobili imaju manje komponenti.

Vremenom bi sastojci baterija poput litijuma, nikla i kobalta mogli postati traženiji od nafte. Cene ovih materijala već rastu, što bi kratkoročno moglo da ograniči prodaju tako što će povećati cenu električnih automobila.

Foto: Unsplash

Tranzicija bi takođe mogla biti ograničena nedostatkom mesta za priključenje električnih automobila, što je učinilo vozila manje privlačnim za ljude koji voze na velike udaljenosti ili one koji žive u stanovima i koji nemaju mogućnost kućnog punjenja. U Sjedinjenim Američkim Državama postoji manje od 50.000 javnih stanica za punjenje,o ostatku sveta da ne pričamo. Infrastrukturni zakon koji je Kongres usvojio u novembru prošle uključuje 7,5 milijardi dolara za 500.000 novih punjača, iako stručnjaci kažu da je čak i taj broj premali.

I moglo bi potrajati da se sagledaju klimatske prednosti električnih automobila: zamena 250 miliona postojećih automobila na fosilna goriva i lakih kamiona mogla bi potrajati decenijama osim ako vlade ne obezbede veće podsticaje kupcima automobila. “Uklanjanje” teških kamiona, jednog od najvećih izvora emisije gasova staklene bašte, moglo bi biti još teže.

Ipak, bum električnih automobila već preoblikuje auto industriju.

Najveći korisnik — i najveća pretnja uspostavljenom poretku — je Tesla. Predvođena Elonom Maskom, kompanija je isporučila skoro milion automobila 2021. godine, što je povećanje od 90 odsto u odnosu na 2020.

Tesla je i dalje mali u poređenju sa auto gigantima, ali je u segmentu sa najbržim rastom. Volstrit vrednuje kompaniju na oko 1 trilion dolara, 10 puta više od General Motorsa. To znači da Tesla, koja gradi fabrike u Teksasu i Nemačkoj, može lako da se proširi.

“Po stopi kojom sada raste, biće veći od GM-a za pet godina“, rekao je Džon Kejza, bivši izvršni direktor Forda, koji je sada viši izvršni direktor u Gugenhajm Securities, na forumu Federal Reserve Bank of Chicago u januaru.

Većina analitičara je zaključila da električna vozila neće doživeti bum sve dok ne postanu pristupačnija za kupovinu kao benzinski modeli.

Ali kako ekstremno vreme čini katastrofalne efekte klimatskih promena opipljivijim, a priča se da su električni automobili laki za održavanje, jeftini za dopunjavanje goriva i zabavni za vožnju, imućni kupci sve više prelaze na električni pogon.

Porscheov Taycan, električna limuzina čija je cena oko 83.000 dolara, nadmašila je kompaniju 911 prošle godine. Mercedes-Benz je 2021. prodao skoro 100.000 električnih automobila i kombija, što je povećanje od 90 odsto u odnosu na prethodnu godinu.

Ford će uskoro početi da prodaje Lightning, električnu verziju pikapa F-150, koji je decenijama bio na vrhu američkih prodajnih lista.

“Moći ćemo da prodamo svaki koji možemo da napravimo“, rekao je Hau Thai-Tang, Fordov glavni službenik za platformu za proizvode.

Sve veći izbor električnih pikapa i sportskih terenskih vozila privlači kupce nezainteresovane za Tesline minimalističke automobile, koji su najpopularniji u primorskim gradovima i predgrađima.

Prodaja električnih automobila mogla bi biti čak i veća tokom prošle godine da nije bilo problema u proizvodnji. Folksvagen je prodao oko 17.000 ID.4 SUV vozila u Sjedinjenim Državama, ali je mogao da ih proda četiri puta više, rekao je gospodin Keog.

Foto: Unsplash

Ako su Evropa i Kina bilo kakva mera, izgleda da je konačno došao na red trend kupovine električnih automobila. Naime, u decembru su automobili na baterije prvi put nadmašili dizel automobile u Evropi. U 18 zemalja, uključujući Britaniju, više od 20 odsto novih automobila je bilo električnih, prema Matijasu Šmitu, nezavisnom analitičaru iz Berlina.

U 2015. godini više od polovine novih automobila u Evropi išlo je na dizel, što je rezultat poreske politike koja dizel čini jeftinijim od benzina. Ali vladini podsticaji za električne automobile i kazne za proizvođače automobila koji ne ispunjavaju ciljeve promenili su jednačinu.

Prošle godine u Sjedinjenim Državama oko 4 procenta novih automobila bilo je električnih, u odnosu na oko 2 procenta u 2020. godini.

Naravno, automobili na baterije takođe imaju ekološke troškove. Ali čak i uzimajući u obzir energiju i sirovine koje su im potrebne, električna vozila su mnogo bolja za klimu od konvencionalnih automobila, prema studiji Jejlske škole životne sredine.

Neizbežno, ova važna tranzicija će izazvati dislokaciju. Većina novih fabrika baterija i električnih automobila koje planiraju proizvođači automobila nalazi se u južnim državama SAD, kao što su Džordžija, Kentaki, Severna Karolina i Tenesi. Njihov dobitak mogao bi doći na naplatu.

Narednih nekoliko godina moglo bi biti opasno za proizvođače automobila koji sporo nude električna vozila. Tojota, pionir u hibridnim vozilima, neće ponuditi automobil koji se pokreće isključivo na baterije do kraja ove godine, na primer.

Ono što je suština ovog članka je sledeće – naravno da će sve države želeti da ispoštuju rokove i u nekom trenutku definitivno pređu na korišćenje električnih automobila. Ono što se mi pitamo je, da li je i koliko izvodljivo ispoštovati te iste rokove? I gde je tu Srbija?