Naslovna Automobili Otkrivamo koliki je rizik od strujnog udara prilikom punjenja električnih automobila!

Otkrivamo koliki je rizik od strujnog udara prilikom punjenja električnih automobila!

509
0

Električni automobili su testirani na sve moguće načine i zato je mogućnost udara struje minimalna tokom normalnog korišćenja. Ali kada punite svoj automobil preko neuzemljene utičnice, stvari stoje malo drugačije…

Štefan Meler, dobar poznavalac električnih automobila i direktor firme za iznajmljivanje takvih vozila iz Arnštada u Nemačkoj, tvrdi da je punjenje električnih automobila potpuno bezbedno. Uveren u to, bio je potpuno šokiran kada je iznenada, neočekivano osetio udar struje dok je unosio prtljag u svoj Hyundai Ioniq 5.

Meler je ostao nepovređen, pa se odmah bacio na posao da proveri kako je do toga uopšte moglo da dođe. Ispostavilo se da se automobil punio putem obične kućne utičnice, ali da ona nije bila uzemljena. Kako nije nosio obuću sa gumenim đonovima, kada je dodirnuo metalni deo automobila “drmnula” ga je struja.

Drugim rečima, kada se ova četiri faktora spoje (kućna utičnica, bez uzemljenja, bez izolacije – nema gumene obuće, dodir metalnog dela), sasvim je moguće da će doći do strujnog udara. Takvi strujni udari mogu da budu potencijalno opasni po život, pošto je ovde reč o naponima većim od 50 volti, koji se smatraju opasnim za odrasle osobe, dok su oni od 25 volti opasni za decu.

Pod određenim uslovima, električni automobili mogu da izazovu čak i opasne električne udare do 150 volti. Ovakve nesreće izazvane električnim udarom mogu dovesti do srčanih aritmija. Međutim, postoje razlike između modela automobila i vrsta korišćenih kablova, od kojih su neki dizajnirani tako da spreče opasno punjenje.

Štefan Meler je, nakon onoga što mu se dogodilo, detaljno ispitao šta je sve moglo da dovede do incidenta i rezultate svoje istrage objavio u svom videu na Jutjubu, dajući nekoliko korisnih saveta o punjenju baterija elektromobila.

Samo nekoliko proizvođača “igra na sigurno”

Proizvođači automobila imaju dva načina da spreče punjenje iz neuzemljenih utičnica. Ili preko isporučenog kabla za punjenje ili u ugrađenom punjaču u automobilu. Sledeći automobili i kablovi za punjenje sprečili su punjenje na neuzemljenoj utičnici u testu.

Proizvođači kao što su Volkswagen sa ID.4 i Audi sa e-tron GT obezbeđuju proces punjenja preko isporučenog kabla za hitno punjenje. U ovom slučaju dolazi do detekcije struje kvara u kablu za punjenje (ICCB) i proces punjenja ne počinje. Sa kablom za punjenje Audi e-tron GT, korisnik i dalje može da započne proces punjenja ručnim poništavanjem poruke upozorenja.

Foto: Unsplash

Korisnici koji koriste kablove za punjenje kao što su Juice Booster 2 ili go-eCharger kao mobilni zidni sanduk sa adapterom za sigurnosne kontakte takođe mogu odahnuti. Ovi uređaji otkrivaju neuzemljenu vezu i odbijaju da se pune. Zbog toga obezbeđuju efikasnu zaštitu za sva vozila za koja auto ili isporučeni kabl za punjenje u slučaju nužde ne sprovodi test zaostale struje.

Samo Renault ZOE i Smart, koji su uglavnom identični u pogledu tehnologije punjenja, odbijaju da se pune iz neuzemljene utičnice, bez obzira na kabl za punjenje koji se koristi. Ovo u početku može biti nerazumljivo i nezgodno za korisnika u pojedinačnim slučajevima. Ali to je i više nego odlično ako je bezbednost na prvom mestu.

Korisnici se mogu zaštititi jednostavnim merama

Vozači električnih automobila ne mogu pretpostaviti da će svuda naići na uzemljene utičnice. Uopšteno govoreći, takozvani kabl za hitno punjenje zaista treba koristiti samo u hitnim slučajevima, a ne svaki dan. Važno je osigurati da punite iz uzemljene utičnice. Jednostavna tester utičnica može da obezbedi trenutnu sigurnost, čak i sa nepoznatim utičnicama.

Nextmove je testirao samo čiste električne automobile (BEV). Iako Nextmove, kao kompanija za iznajmljivanje električnih automobila, nema nijedan plug-in hibrid u svojoj floti, Moeller pretpostavlja da mnogi od ovih automobila takođe predstavljaju isti bezbednosni rizik.

Za trajno punjenje na svakodnevnom parkingu vozila, bez obzira da li je utičnica potpuno električna, Moeller jasno preporučuje zidnu kutiju. U ranijem Nextmove video snimku, pokazano je da wallbox štedi oko 500 evra u troškovima električne energije na 100.000 pređenih km. Oni koji se odluče za mobilnu zidnu kutiju sa detekcijom diferencijalne struje takođe su zaštićeni na stranim utičnicama. Trenutno u Nemačkoj postoji državna subvencija od 900 evra za postavljanje zidne kutije na privatnim parking mestima.

Prethodni tekstNajprodavaniji električni automobil u Evropi – Volkswagen ID.3!
Sledeći tekstVizionar koji je doveo je Yugo u Ameriku sada ima svoj prvi električni automobil!