Već dugo razmišljate o tome da kupite električni automobil ali vas pored cene istih brine i potrošnja električnih automobila? Razumemo vas u potpunosti. Zato smo i rešili da napravimo članak o tome kakva je i kolika potrošnja električnih automobila kao i šta sve utiče na nju.
Potrošnja električnih automobila – koji faktori utiču na potrošnju energije?
Troškovi pokretanja električnog automobila direktno su povezani sa njegovom potrošnjom energije, ali šta to podrazumeva? U smislu kilovat sati na sto kilometara, potrošnja je ključna pri izračunavanju dometa vozila na osnovu njegove upotrebe.
Kao i kod tradicionalnih vozila sa sagorevanjem, ponašanje vozača utiče na potrošnju energije električnog vozila. Stil vožnje i uslovi na putu smanjiće energiju potrebnu za pogon električnog automobila i, na kraju, optimizovati vašu potrošnju električne energije.
Na autoputu, sa povećanjem brzine raste i potrošnja energije. Povećano trenje na površini puta i otpor vazduha znače da motor mora da koristi više kW za održavanje brzine. Na kraju, potrošnja takođe zavisi od regulacije unutrašnje temperature: i grejanje i klimatizacija značajno smanjuju domet akumulatora za električna vozila.
Potrošnja energije pri punjenju na kućnoj utičnici
Iz bezbednosnih razloga ne preporučuje se punjenje električnih vozila na tradicionalnim utičnicama. Za većinu modela preporučuje se da instalirate namensku stanicu za punjenje. Najpristupačnija opcija kada su u pitanju troškovi kupovine i instalacije je “sigurna utičnica“ koja je dizajnirana da spreči preopterećenje i obezbedi snagu prilagođenu vozilu i električnom kolu u domaćinstvu.
Walbox je kutija za punjenje koja se pričvršćuje na zid. Može pružiti različite nivoe inteziteta punjenja, nudeći vam mogućnost upravljanja potrošnjom iz električne utičnice. Različiti modeli nude nivoe snage u rasponu od 3,7 kW do 22 kW. Veća snaga je korisna za kraće sesije punjenja. Ova vrsta kutije vam omogućava precizno upravljanje potrošnjom energije naznačujući vreme i povezane troškove svake sesije punjenja. Određene zidne kutije mogu čak i automatski i u realnom vremenu da prilagode maksimalni intezitet punjenja u zavisnosti od trenutne potrošnje struje u ostalim prostorijama.
Troškovi zavise od dobavljača energije
Troškovi punjenja električnog vozila kod kuće variraju u zavisnosti od različitih kriterijuma, od kojih je prvi cena po kilovat satu.
Da biste izračunali cenu punjenja, jednostavno pomnožite kapacitet baterije u kilovat satima (kWh) sa cenom koju plaćate po kilovat satu. Razlike u ceni električne energije širom Evrope objašnjavaju značajne razlike u ceni punog punjenja u različitim zemljama: nešto više od 15 evra u Nemačkoj u poređenju sa 11 evra u Italiji i 9 evra u Velikoj Britaniji. Zato nikada sa sigurnošću ne možemo reći kakva je zapravo potrošnja električnih automobila.
Potrošnja energije električnog vozila na javnoj stanici za punjenje
Osim kabla za punjenje koji se spajaju na vašu kućnu električnu mrežu, električna vozila dolaze s punjačima namenjenim za punjenje na javnim stanicama. Navešćemo vam kao primer Renault ZOE koji kao i drugi modeli proizvođača, standardno ima Cameleon punjač koji je jedinstven je po svojoj sposobnosti prilagođavanja različitim stanicama naizmenične struje najčešćoj vrsti infrastrukture za punjenje, omogućavajući vozaču da na najbolji način iskoristi dostupnu električnu mrežu.
Na stanicama koje koriste AC, koji je najčešći u javnim prostorima, ZOE može napuniti do 22 kW, za prosečan domet od 125 kilometara za 1 sat punjenja. Zahvaljujući tome, možete proširiti domet svog električnog vozila u relativno kratkom vremenu.
Renault ZOE takođe dolazi sa CCS konektorom koji omogućava vozilu još brže dopunjavanje na stanicama za brzo punjenje od 50 kW, čime se za 30 minuta obnavlja do 150 km dometa. Ovaj konektor radi sa jednosmernom strujom (DC), i namenjen je stanicama za brzo punjenje na autoputu. Potrošnja električnih automobila zavisi i od sledećeg – što je brže punjenje, to je skuplje.
Koliko košta punjenje električnog automobila na javnim mrežama za punjenje?
U zavisnosti od operatera stanice za električno punjenje, snage stanice i njenog mesta, cena može da varira čak i duplo. Besplatne stanice se često nalaze na parkiralištima u tržnim centrima ili u blizini velikih prodavnica. Određene mreže takođe nude punjenje u vreme najvećih gužvi (noću).
Za razliku od ostalih Evropskih zemalja gde se naplaćuje punjenje električnih automobila, u Srbiji je to još uvek besplatno. Bilo da se plaća ili ne, kada na kraju svedete račune, dolazite do zaključka da električno punjenje košta mnogo manje od ekvivalenta fosilnih goriva (benzin i dizel).
Cena, odnosno potrošnja električnih automobila se razlikuje od zemlje do zemlje. U Evropi se javne stanice za punjenje pridržavaju evropskih standarda, posebno na autoputevima. Jedna od glavnih razlika među zemljama je način na koji se naplaćuje javna naknada. U Francuskoj stanice imaju vremensku stopu, dok većina susednih zemalja izračunava prema broju „napunjenih“ kilovat sati. Uz to, s obzirom na to da cene električne energije variraju među zemljama, troškovi potrošnje energije za električni automobil razlikuju se u zavisnosti od zemlje u kojoj se puni – baš kao i za sve električne uređaje.
Poput automobila na benzinske ili dizel motore, potrošnja električnih automobila zavisi i od modela i proizvođača. Međutim, ne govorimo o „litrima na sto kilometara“, već o „ kilovatsatima na sto kilometara“.
Teško je izračunati tačnu potrošnju električnog automobila, jer se moraju uzeti u obzir brojni faktori. Međutim, troškovi električne energije na 100 kilometara znatno su ispod 4 € (ili čak 3 € za neka vozila).
Iako sve govori u korist električne energije, ne zaboravimo da su električni automobili i dalje malo skuplji za kupovinu. Pored toga, životni vek baterije za električni automobil je uglavnom kraći i taj trošak uvek treba imati na umu kada donosite odluku o kupovini električnog automobila.