Home Vesti U kojoj zemlji električni automobili više nisu budućnost, već stvarnost?

U kojoj zemlji električni automobili više nisu budućnost, već stvarnost?

0
U kojoj zemlji električni automobili više nisu budućnost, već stvarnost?

Četvrtina svih novih automobila kupljenih u Kini ove godine biće potpuno električna vozila (EV) ili plug-in hibridi, pokazuju najnovije procene. U ovoj zemlji vlada sve veća pomama za EV, a više od 300 kineskih kompanija trenutno proizvodi električna vozila, i to od onih na popustu sa cenom ispod 5.000 dolara do vrhunskih modela koji su konkurentni Tesli i nemačkim proizvođačima automobila.

Kako piše New York Times, u Kini postoji otprilike četiri miliona jedinica za punjenje, dvostruko više nego pre godinu dana, a biće ih još.

Kinezi sve više brinu zbog cene gasa, te se okreću električnim vozilima. Pritom, oni ne očekuju pomoć od države u vidu subvencija, već upoređuju cene vozila na gas i električnih, te svojom računicom dolaze do zaključka da ukoliko treba da kupe novi automobil to bude EV. Za razliku od Sjedinjenih Američkih Država koje su ove godine prešle prag od pet odsto prodaje novih EV, Kina je taj nivo prešla još 2018. godine.

Za razliku od kineskog, na američkom tržištu došlo je do promena u smislu subvencija, jer je američki zakon o smanjenju inflacije, usvojen prošlog meseca, uključivao poreski kredit od 7.500 dolara za električna vozila i uslove gde se automobili proizvode i gde se nabavljaju baterije. Proizvođači automobila su se žalili da se kredit ne odnosi na mnoge trenutne EV modele i da bi zahtevi za nabavku mogli da povećaju cenu izrade EV.

Tu Le, generalni direktor konsultantske kuće Sino Auto Insights sa sedištem u Pekingu, rekao je da konkurencija i dinamika sada vode kinesko tržište, a ne vladine subvencije.

„U Kini smo stigli do tačke u kojoj se takmičimo po ceni i karakteristikama vozila. Dakle, nije reč o subvencijama“, rekao je Le.

Kineski lider Si Đinping izjavio je 2014. godine da je razvoj električnih vozila jedini način da se njegova zemlja transformiše „iz velike automobilske zemlje u automobilsku silu“. Podvlačeći svoje ambicije, Kina je postavila agresivan cilj: 20 odsto prodaje novih automobila biće električna vozila do 2025. godine, ali Kina će najverovatnije dostići taj cilj već ove godine. Kao već najveće tržište električnih vozila Kina takođe ima jednu od najbrže rastućih prodaja, a očekuje se da će se ona udvostručiti ove godine na oko šest miliona vozila – više nego u ostatku sveta zajedno, piše NY Times.

Od deset najprodavanijih EV brendova na svetu, polovina su kineski, predvođeni BYD-om, koji zaostaje samo za Teslom u globalnom tržišnom udelu i počinje da isporučuje svoje električne automobile u inostranstvo. I nije samo prodaja automobila ono što napreduje u Kini. Tamošnji proizvođači baterija CATL i BYD su najveći igrači u industriji, dok Peking čvrsto drži pristup kritičnim sirovinama.

Snažna potražnja za električnim automobilima je svetla tačka u inače usporenoj kineskoj ekonomiji, koja se bori sa tržištem nekretnina u krizi i oštrom politikom borbe protiv Covida-19. Kao deo svog plana za ekonomski podsticaj, Kina je saopštila da će nastaviti da ulaže novac u električne automobile. Peking je prošlog meseca objavio da produžava oslobađanje od poreza za nova energetska vozila do 2023. po ceni od 14 milijardi dolara, umesto da ono istekne ove godine.

Prema istraživanju Tehnološkog instituta iz Masačusetsa, do 2030. godine 40 odsto vozila koja se prodaju u Kini biće električna, ali uprkosm svim prednostima ovih automobila troškovi za potrošače i društvo biti značajni.

„Glavni razlog zašto su električna vozila skupa je taj što su njihove baterije još uvek skupe“, kaže Vilijam Grin (William Green), inženjer hemije, i dodaje da su cene baterija proteklih godina u blagom padu, jer se ubrzava proces učenja, te se poboljšava njihova efikasnost, a troškovi proizvodnje se smanjuju.

Istraživači iz Masačusetsa dali su tri bitna perioda tržišta EV. Prema toj analizi, 2020. godine EV su činila samo sedam odsto ukupnog broja (1,6 miliona vozila). Do 2025. taj udeo će biti do 21 odsto (5,4 miliona), a do 2030. godine trebalo bi da iznosi 37 odsto (11,2 miliona) – blizu vladinog cilja od 40 procenata. U tom periodu trebalo bi ukupno da se proda 66 miliona vozila.

Dok kineske kompanije proizvode nove električne automobile, lokalne osiguravajuće kuće smatraju da su oni skuplji za održavanje.

Generalno, premija osiguranja za električne automobile veća je oko 20 odsto u odnosu na uporedive tradicionalne automobile na benzin, rekla je Venven Čen, direktorka S&P Global Ratings, koja istražuje tržište osiguranja u Kini.

Mnogi faktori utiču na određivanje cene, ali Čen je rekla da osiguravajuće kompanije smatraju da je koeficijent gubitaka – mera troškova za osiguravače – obično veća za vozila sa novim pogonom nego za automobile sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, piše CNBC.

Jedan od glavnih razloga koje je navela za veći odnos gubitaka je više nesreća, posebno onih koje izazovu veće troškove, jer nova energetska vozila često koriste delove koji još nisu masovno proizvedeni.

U SAD osiguranje za električne automobile takođe ima tendenciju da bude oko 15 odsto skuplje od onog za automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, pre svega zato što su električni automobili u SAD obično luksuzna vozila, rekao je Čejs Gardner (Chase Gardner) iz Insurifi-a, koji je uporedio stope osiguranja automobila u Americi.

Izvor: Biznis.rs