Home Automobili Električni automobili ipak nisu tako “zeleni”?

Električni automobili ipak nisu tako “zeleni”?

0
Električni automobili ipak nisu tako “zeleni”?

Od trenutka kada su velike svetske sile rešile da porade na očuvanju životne sredine, i na popularizaciji električnih vozila, vodi se polemika da li su i koliko zapravo električni automobili ekološki bolji od kolega benzinaca i dizelaša. Nakon brojnih studija, došlo se do zaključka da električni automobili možda i nisu tako ekološki podobni kao što verujemo, upozorio je sekretar Britanskog departmana za životnu sredinu.

Džordž Justis kaže da razlog počiva u toksičnim česticama koje proizvode teža baterijski pogonjena vozila.

To znači da su dobici od prebacivanja na električne automobile sa benzinaca i dizela možda manji nego što su se mnogi nadali, a sve to zbog tih maenih čestica koje zapravo ne izlaze iz izduvnih sistema električnih vozila.

Šta zapravo proizvodi te toksične čestice? Habanje guma i kočnica proizvodi toksične čestice. Naime, stopa habanja kočnica i pneumatika kod električnih automobila je veća nego kod benzinskih i dizel kolega, a razlog tome su ogromne baterije koje značajno povećavaju težinu vozila.

Električni automobili su obično oko 20% do 30% teži od njihovih benzinskih i dizel parnjaka.

Predstavnici odbora za životnu sredinu, ishranu i ruralna pitanja, pitali su Justisa o koracima koji treba da se preduzmu u cilju smanjenja zagađujućih čestica, poznatih kao PM2.5. PM2.5 se smatra najopasnijim polutantom jer može prodreti duboku u pluća i pogoršati respiratorna oboljenja. To doprinosi desetinama hiljada preuranjenih smrtnih slučajeva godišnje.

Justis je na to odgovorio sledeće: “Nepoznata stvar je dokle će nas dovesti prelazak sa dizel i benzinskih na električna vozila. Postoji skepticizam jer neki kažu da zbog habanja guma pri trenju s asfaltom, budući da su ova vozila teža, dobitak može biti manji nego što se neki ljudi nadaju, ali to je trenutno nepoznato.”

Vladini savetnici za zagađenje upozorili su 2019. godine da prelazak na električne automobile mora biti praćen “hitnom” akcijom za suzbijanje zagađivača koji nisu proizvod izduvnih gasova. Ekspertska grupa za kvalitet vazduha kaže da dok automobili na baterije proizvode nultu emisiju izduvnih gasova, čestice od habanja kočnica i guma doprinose više od polovine zagađenja česticama u okviru drumskog transporta.

U izveštaju se upozorava: “Trenutno ne postoji zakon koji bi posebno ograničio ili smanjio ove čestice. Dakle, dok je zakonodavstvo smanjilo emisije čestica iz izduvnih gasova, proporcija emisija neizduvnih gasova u emisiji iz drumskog saobraćaja se povećala.“

Vlada će zabraniti prodaju novih automobila na benzin i dizel do 2030. godine kako bi pomogla Velikoj Britaniji da ispuni svoj cilj nulte emisije do 2050. godine. Upitan o drugim koracima za smanjenje zagađenja u gradovima, kao što je zabrana roštiljanja, gospodin Justis je rekao da bi to “bio korak predaleko”.

Nije zlato sve što sija, rekli bismo. No, upotreba električnih automobila je svakako bolje od vožnje benzinaca i dizelaša.