Home Automobili SITUACIJA ALARMANTNA: Električnim Toyota automobilima otpadaju točkovi!

SITUACIJA ALARMANTNA: Električnim Toyota automobilima otpadaju točkovi!

0
SITUACIJA ALARMANTNA: Električnim Toyota automobilima otpadaju točkovi!

Najveća svetska automobilska kompanija, Toyota Motor Corp., nevoljno je pustila u prodaju električno vozilo u maju. Nedeljama kasnije, opozvao je njih 2.700 jer je postojao rizik da im točkovi – najosnovnija komponenta – otpadnu. Ako je to nivo kvaliteta i bezbednosti na koji su tradicionalni automobilski giganti spremni da se obavežu, onda bi investitori i regulatori trebalo da pojačaju svoju kontrolu.

Ispravna stvar sa tehnologijom baterija i električnim motorima je jedna stvar, ali pravilno pričvrstiti točkove? Ne bi trebalo ni da bude pitanje. Uložene su milijarde dolara, data su ogromna obećanja i svaki veliki proizvođač automobila u svetu se obavezao da će biti električan i čist. Štaviše, automobili se prodaju po rekordno visokim cenama.

Toyotina izjava je bila alarmantna.

„Nakon upotrebe sa malom kilometražom, svi vijci na točku mogu da olabave do tačke u kojoj se točak može odvojiti od vozila. Ako se točak odvoji od vozila tokom vožnje, to bi moglo da dovede do gubitka kontrole nad vozilom, povećavajući rizik od sudara“, saopštila je kompanija.

Dugo godina lider u hibridnoj ili benzinsko-električnoj tehnologiji, japanska firma ima veliku želju da bude 100% električna. Ipak, setimo se da je predsednik Toyote Akio Tojoda je u prošlosti komentarisao preteranu pompu oko zelenih automobila i ukazao na nedostatke.

U međuvremenu, Subaru Corp., u kojoj Toyota ima 20,02% udela, takođe je povukla Solterru, srodan model električnog vozila koji je zajednički razvijen i koji deli delove sa potonjim bZ4k.

Opoziv je uobičajen u auto industriji – svake godine milioni vozila su pogođeni istim. Prošle godine, više od 21 milion automobila je obuhvaćeno povlačenjem koje je odobrila Nacionalna administracija za bezbednost saobraćaja na autoputu SAD, prema podacima treće strane, Recall Master. Pored toga, još nekoliko miliona je deo takozvanih dobrovoljnih kampanja koje vlast formalno ne priznaje.

Većina opoziva tradicionalnih automobila sada se odnosi na kvarove ili probleme sa elektronikom i softverom, ili komponentama kao što su svetla. To ne znači da se požari na motoru ne dešavaju – dešavaju se. Ove godine, Ford Motor Co. je povukao hiljade svojih modela jer su se vozila mogla zapaliti dok su parkirana i ugašena. Hyundai Motor Co. je pre nekoliko godina najavio grešku u proizvodnji koja bi dovela do požara .

To je samo za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, ili ICE, vozila koja se proizvode decenijama. EV, s druge strane, su nova vrsta – mnogi modeli su još uvek koncepti i jedva se masovno proizvode. To znači da što se više napravi, više problema će se pojaviti. Samo u protekle dve godine bilo je na hiljade opoziva, koji su koštali milijarde dolara.

Požari u električnim automobilima su daleko gori i teško ih je obuzdati zbog procesa koji se naziva toplotno bežanje, gde se plamen ubrzava lančanom reakcijom. General Motors Co. je opozvao svih 142.000 prodatih električnih automobila jer postoji opasnost da se baterija — jezgro automobila — zapali. LG Energy Solutions, sa tržišnom kapitalizacijom od 75 milijardi dolara, napravio je bateriju sklonu požaru — najskuplju za ekološka vozila.

Problem je u tome što ovo nisu samo opozivi: ovo su ozbiljni i, što je najviše zabrinjavajuće, osnovni problemi — motor koji sagoreva, guma koja otpada… Proizvođači kažu da rešavaju problem, ali šta onda?

Iako se trenutno ne proizvodi mnogo ovih vozila i do sada je bilo ograničenih kvarova, činjenica da bi ovi automobili zaista mogli da budu na putu — i da im se veruje jer ih pravi velika, dobro osnovana kompanija — uzbuna se mora podići.

Zakonodavci, investitori i firme se zalažu za električna vozila. Ali izgleda da smo izgubili iz vida sigurnost. U žurbi da sve postane zeleno, odgovornost se prebacuje. Istina je da će proizvođači morati da vode više računa ako investitori povuku svoju podršku ili značajni akcionari počnu da postavljaju teška pitanja. Regulatori takođe moraju da odigraju svoju ulogu, postavljajući više standarde i testove pre nego što svaki model bude pušten u prodaju. Tek tada će proizvođači automobila staviti bezbednost potrošača na vrh svoje liste, a ne sledeće vozilo sa sopstvenim pogonom.