Home Automobili Cene električnih automobila idu u pogrešnom smeru!

Cene električnih automobila idu u pogrešnom smeru!

0
Cene električnih automobila idu u pogrešnom smeru!

Jedna od glavnih prepreka masovnom usvajanju električnih vozila je cena. EV-ovi su jednostavno preskupi, sa prosečnom cenom koja je dostigla najviši nivo ovog leta. To je razočaravajuće jer je automobilska industrija oduvek obećavala da će cene pasti onog trenutka kada EV baterije postanu efikasnije za proizvodnju.

Ali još više razočaravajuća je stopa rasta cena električnih vozila u poređenju sa njihovim ekvivalentima koji idu na gas. Prema nedavnoj analizi baze podataka za kupovinu automobila iSeeCars, cene električnih automobila su porasle za 54,3 odsto u odnosu na prethodnu godinu, dok su automobili na gas poskupeki za samo 10,1 odsto.

Razlog zašto su cene EV-a skočile tako zapanjujućom brzinom je višeslojan. Postoji globalni nedostatak čipova, što je izazvalo ogromne probleme u proizvodnji za industriju i dovelo do pada prodaje vozila. I, možda kontraintuitivno, postoje visoke cene gasa, što je dovelo do toga da kupci automobila ugrabe sve EV koje su mogli da nađu, što je dovelo do naglog pada zaliha.

Da bi utvrdio rast cena električnih automobila u poređenju sa vozilima na gorivo, iSeeCars je analizirao cene preko 13,8 miliona polovnih automobila prodatih automobila između januara i jula 2021. godine, kao i onih automobila prodatih u istom periodu 2022. godine.

Otkrili su da su cene EV-a porasle u januaru 2022. godine za 54,1 odsto više u odnosu na prethodnu godinu zahvaljujući visokim cenama gasa koje su izazvale porast potražnje za priključnim vozilima. Povećanja cena i za električna vozila i za vozila na gas su opala u martu, ali dok su nastavile da padaju za konvencionalna vozila, ponovo su porasla za EV i samo su se povećavala tokom leta.

Foto: Unsplash

Zanimljivo je da su dva električna vozila koja su zabeležila najveći skok cena bila i dva najpristupačnija vozila na tržištu: Nissan Leaf i Chevy Bolt EV. Polovan Leaf se sada prodaje u proseku za 28.787 dolara, što predstavlja povećanje od 45 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Leaf se navodno bliži kraju svog životnog veka, a Nissan razmatra da li da ukine EV u narednim godinama. U međuvremenu, Bolt, koji je nedavno dobio ogroman popust, u proseku iznosi 28.291 dolara, što je skok od 29,3 odsto u odnosu na 2021. godinu.

Tesla vozila su poskupela u proseku za 19,2 odsto, dok je model S zabeležio najveći skok cene od 27,5 odsto na 83.078 dolara. Jedini EV koji je pojeftinio, prema iSeeCars-u, bio je Porsche Taycan, koji je pao za 3,5 posto na 138.033 dolara. Ovo smanjenje ukazuje na to da postoji gornja granica onoga što su kupci automobila spremni da plate za polovni EV — čak i onaj sa poželjnim natpisom kao što je Porsche.

Prodavci su povećavali cenu nekih novih električnih vozila, posebno onih za kojima je velika potražnja, kao što su Ford F-150 Lightning, GMC Hummer EV i Kia EV6. Ovo je dovelo do ciklusa razbesnelih kupaca. Mnogi od najzanimljivijih modela su rasprodati tokom godine.

U širem smislu, cene EV rastu usred promena na tržištu i rastućih troškova robe, posebno za ključne materijale potrebne za EV baterije. Cene baterija opadaju godinama, ali neki stručnjaci predviđaju da bi naglo povećanje minerala u baterijama u narednih nekoliko godina moglo dovesti do povećanja troškova ćelija za čak 20 odsto.

Foto: Unsplash

Ipak, čini se da ima svetla na kraju tunela.

Prema rečima izvršnog analitičara iSeeCars-a Karla Brauera, na horizontu je gomila pozitivnih pomaka koji bi mogli dovesti do stabilizacije cena električnih vozila.

Zakon o smanjenju inflacije, koji je upravo potpisao predsednik Džo Bajden, sadrži poreski kredit od 7.500 dolara za nova električna vozila i kredit od 4.000 dolara za korišćena (sve dok se proizvode u Severnoj Americi i koriste delove uglavnom iz SAD). Takođe se očekuje talas novih, pristupačnijih električnih vozila koji dolaze na tržište, kao što je Chevy Equinox EV, za koji je GM rekao da će koštati 30.000 dolara , i „milioni“ jeftinijih modela koji se pojavljuju iz partnerstva između GM-a i Honde.

„Sve više pristupačnih novih električnih vozila ulazi na tržište, što znači da korišćena električna vozila neće biti tolika novina, posebno kada problemi u lancu snabdevanja počnu da se poboljšavaju“, rekao je Brauer u saopštenju. „Dok će potencijalni kupci polovnih automobila kratkoročno videti strmoglavo povećanje cena za EV, važno je biti strpljiv jer se očekuje da će cene polovnih EV opasti u narednim mesecima.”