Kada pomislite na elekrični automobil, prvo ime koje će vam pasti na pamet verovatno će biti Tesla. Kalifornijska kompanija proizvodi najprodavaniji električni automobil na svetu i nedavno je procenjena na milijardu dolara. Ali iza ove američke priče o uspehu stoji priča o proizvodnoj moći Kine.
Teslina fabrika u Šangaju sada proizvodi više automobila nego njena fabrika u Kaliforniji. Neke od baterija koje ih pokreću su kineske proizvodnje, a minerale koji napajaju baterije uglavnom rafinišu i kopaju kineske kompanije.
Kako svet prelazi na električna vozila (EV), kompanije se utrkuju da obezbede i ojačaju svoje pozicije u lancu snabdevanja baterijama, od ekstrakcije i prerade minerala do proizvodnje baterija i električnih vozila.
Sektor je video pomak ka vertikalnoj integraciji – gde jedna kompanija kontroliše niz koraka duž lanca snabdevanja – da bi se garantovalo snabdevanje i, u nekim slučajevima, poboljšala transparentnost.
A u onom što je nazvano “trkom u naoružanju baterijama“, Kina je na vrhunskoj poziciji.
Kina je najveće svetsko tržište za električna vozila sa ukupnom prodajom od 1,3 miliona vozila prošle godine, više od 40% prodaje širom sveta. Kineski proizvođač baterija CATL kontroliše oko 30% svetskog tržišta baterija za električna vozila a specijalizovani dobavljači kobalta Darton Commodities procenjuju da su kineske rafinerije prošle godine isporučile 85% svetskog kobalta spremnog za baterije; mineral koji pomaže da se poboljša stabilnost litijum-jonskih baterija.
Većina tog kobalta dolazi iz Demokratske Republike Kongo (DRC), gde u skoro 70% rudarskog sektora dominiraju kineske kompanije.
U avgustu je China Molybdenum Company (CMOC), gigantska kineska rudarska kompanija, najavila ulaganje od 2,5 milijardi dolara (1,8 milijardi funti) u udvostručenje proizvodnje bakra i kobalta u svom rudniku Tenke Fungurume Mine, koji je već jedan od najvećih u DRC-u. To je usledilo nakon kupovine 95% udela u obližnjem rudniku bakra i kobalta Kisanfu za 550 miliona dolara.
Drugi kineski korporativni gigant, Huayou Cobalt, poseduje ili ima udeo u najmanje tri rudnika bakra-kobalta u DRC-u i ključni je igrač na svakom koraku lanca snabdevanja kobaltom, od rudnika preko rafinerija do proizvodnje prekursora baterija i katoda.
Neki proizvođači automobila i baterija počinju da smanjuju količinu kobalta u svojim baterijama, delimično kao način da se izbegnu pravni i reputacioni rizici povezani sa kobaltom iz DRC. Baterije bogate niklom smatraju se jednim od načina za napredovanje, ali iste kineske kompanije koje dominiraju u rudarstvu kobalta u DRC takođe povećavaju ulaganja u ekstrakciju i preradu nikla u Indoneziji, koja ima najveće svetske rezerve nikla od 72 miliona tona. To znači da je Kina sada najveći svetski proizvođač nikla, pobeđujući konkurenciju iz Evrope i SAD!
Izgleda da su Kinezi rešili da “pokore” sve i budu na vodećoj poziciji i kada su baterije za električne automobile u pitanju!