Razvoj potpuno novih električnih automobila je naša budućnost ali i budućnost svakog većeg proizvođača koji će u deceniji koja je pred nama pokrenuti “kataklizmu” kada su električna vozila u pitanju! Međutim, električni automobili nisu samo naša budućnost, oni već decenijama tiho ali sigurnim koracima osvajaju tržište i deo su prošlosti koja seže čak do 19. veka.
Ko je pronalazač električnog automobila, pitate se. Da li ste uopšte znali da istorija govori u prilog tome da su električni automobili stari isto onoliko koliko i njihove kolege sa unutrašnjim sagorevanjem?
Sposobnosti ranih automobila i stanje tadašnjih puteva ograničavali su ljude na kratka putovanja, dakle, vozila su uglavnom bila ograničena na vožnju po gradu. Eto nama zanimjive paralele sa savremenim električnim automobilima –za gradska putovanja imali su isto toliko smisla u i tada i danas.
Tadašnjim vozilima na parni pogon trebalo je čak sat vremena da se “pripreme” i zagreju za vožnju dok su automobili sa ranim sagorevanjem bili prljavi, nepouzdani i teški za pokretanje i upravljanje. Poređenja radi, na električne automobile se gledalo kao na zgodan, jednostavan i pametan izbor.
Pronalazač električnog automobila – ko je od njih bio pokretač revolucije?
Reći ko je pronalazač električnog automobila nije sasvim jednostavno a ni lako. Njegovo stvaranje svodi se na rad brojnih pionira i pronalazača.
Naime, škot Robert Anderson zaslužan je za izum prvog električnog automobila između 1832. i 1839. godine. A oko 1834. ili 1835. godine Tomas Davenport odnosi zasluge za stvaranje, odnosno pravljenje prvog električnog automobila.
Međutim, pored njih dvojice zasluge odnose i profesor Sibrandus Stratin, Kristofer Beker ali i mađar Anian Jedlik. Prema istorijskim podacima, na pitanje ko je pronalazač elekričnog automobila odgovara se sa određenom dozom nesigurnosti, jer, kao što i sami vidite, više osoba je doprinelo pronalasku i razvoju istog.
I Tomas Davenport i Robert Anderson izmislili su praktične električne automobile, ali njih dvojica su koristili električne baterije koje se nisu mogle puniti. Ovaj problem je rešen kada je Gatson Plante 1859. godine izumeo punjive olovno-kiselinske baterije koje su definisale praktičnost električnih automobila.
Planteov zemljak Kamil Faure je 1881. godine poboljšao sposobnost akumulatora i izumeo je osnovnu olovno-kiselinsku bateriju koja se koristi u automobilima.
Villijam Morison je napravio je prvi uspešni električni automobil u Sjedinjenim Američkim Državama 1891. godine. Do 1893. godine u Čikagu je bilo izloženo pregršt različitih marki i modela električnih automobila.
Početak komercijalne upotrebe električnih automobila
Prvi električni taksiji pojavili su se na ulicama Njujorka početkom 1897. godine. Kompanija Pope Manufacturing iz Konetikata postala je prvi veliki američki proizvođač električnih automobila.
Dve godine kasnije, Tomas Edison započeo je razvoj dugotrajne i moćne baterije za komercijalne automobile nadajući se da će električni automobili biti budućnost automobilske industrije. Njegova istraživanja jesu poboljšala alkalnu bateriju, ali je Edison svoju misliju prekinuo deceniju kasnije.
Do 1900. godine 28% automobila proizvedenih u SAD napajalo se električnom baterijom, a trećina automobila koji su se vozili putevima Njujorka, Bostona i Čikaga bili su električni. U međuvremenu, dok je industrija električnih automobila doživljavala procvat, Karl Benz je izumeo prvi moderni automobil na svetu koji je koristio benzin. Bila je to 1885. godina.
Razvoj motora na benzin je cvetao a Henri Ford je 1908. godine predstavio automobil Model T na benzinski pogon, koji je promenio sudbinu automobilske industrije.
Šta je dovelo do propasti električnog automobila?
Kada već govorimo o tome ko je pronalazač električnog automobila, moramo da sagledamo celokupnu istoriju i sve faktore.
Razlog zašto su ljudi više voleli električne automobile od onih na gorivo bio je taj što ih je bilo lakše voziti. Čarls Ketering je 1912. godine izumeo prvi električni starter koji je automobile na fosilna goriva učinio mnogo privlačnijim za kupce.
U trenutku kada je automobilska industrija ušla u dvadesete godine prošlog veka, automobili koji su koristili benzin prestigli su električni automobile, čiji je pad pripisan nedostatku konjske snage, vremenu punjenja baterija i dometu isporučenom jednim punjenjem. Tada su električni automobili prestali da budu održiv komercijalni proizvod.
Automobil na benzin je u ovoj bici pobedio jer je ponudio mnogo više praktičnosti!
Pa ipak, nakon lošeg perioda, električni automobili su se vratili na velika vrata a sve to zahvaljujuću povećanju svesti o očuvanju životne sredine i eventualnom trošenju resursa fosilnih goriva.
Kada su električni automobili u pitanju, tek nas čekaju novine i brojna iznenađenja. A što se tiče odgovora na pitanje ko je pronalazač električnog automobila, reći ćemo da je više njih!