Naslovna Automobili Prvi električni automobil – nakon njega više ništa nije bilo isto

Prvi električni automobil – nakon njega više ništa nije bilo isto

1825
0
https://commons.wikimedia.org/wiki/Buch-t
https://commons.wikimedia.org/wiki/Buch-t

Da li ste znali da je prvi električni automobil nastao pre skoro 200 godina? Poprilično iznenađujuće, zar ne? Električni automobili su zapravo prethodili benzinskim automobilima, deceniju su bili vodeći na tadašnjem tržištu i privukli su  obožavatelje poput Tomasa Edisona pa čak i pokrenuli kultnu marku sportskih automobila, mnogo pre nego što je Tesla uopšte nastao!

Naravno da se pitate koji je bio prvi električni automobil. Da bismo vam dali odgovor na to pitanje, potrebno je da “zagrebemo” nekoliko istorijskih činjenica i podataka koji će nas odvesti do odgovora na postavljeno pitanje. 

Prvi električni automobil – zanimljivosti koje možda niste znali

Naša priča započinje 1828. godine u kancelariji mađarskog pronalazača Jedlika. On zapravo nije napravio električni automobil, ali je jedan od pronalazača koji je doprineo tome. Upravo je on izumeo elektromagnetni uređaj koji je ugradio u mali model automobila koji je dizajnirao. Uređaj koji je dizajnirao radi i danas i sastoji se od jednosmernog motora – statora, rotora i komutatora. 

Prvo električno vozilo pune veličine usledilo je nešto kasnije, oko 1832. godine, i bilo je stvoreno od strane škotskog pronalazača po imenu Robert Anderson. Iako tehnički nije u pitanju automobil po današnjim standardima, Robertova električna kočija, sa nepunjivim električnim ćelijama, napravila je drastičnu promenu u odnosu na konjske zaprege koje su se tada koristile.  Da li možemo reći da je ovo prvi električni automobil? Ipak ne, jer kao što smo naveli, u pitanju je kočija. Ipak, Andersonov izum je u velikoj meri doprineo stvaranju prvog električnog automobila. 

Nakon kočije usledio je ogroman napredak kada je 1835. godine Tomas Davenport predstavio malu lokomotivu koju je napajao prvi američki jednosmerni elektromotor. Ovo je važno jer je, tamo gde su prethodni izumi bili modeli ili mali vagoni, Davenportova lokomotiva bila je prvo praktično električno vozilo. 

https://commons.wikimedia.org/wiki/http://www.electricvehiclesnews.com/History/historyearlyIII.

Usledilo je zatišje sve do 1884. godine kada se zapravo i dogodila prekretnica po pitanju električnih automobila. 

Tomas Parker je baš te godine napravio prvi električni automobil koji je koristio sopstvene punjive baterije velikog kapaciteta! Nakon Pakrera kao da je svet poludeo za električnim automobilima.

Stižemo do zanimljivog dela istorije električnih automobila! 

Porše i njegov prvi električni automobili 

Da ne bismo puno dužili, prelazimo odmah na konkretne činjenice! Da li ste znali da je Ferdinand Porše u ovom periodu pokrenuo brend Porše električnim automobilom? Ovaj čovek je 1898. godine stvorio  Egger-Lohner vozilo koje je imalo motor od tri konjske snage težine 130 kilograma. Motor se nalazio na zadnjoj osovini. 

Tadašnje olovne baterije bile su teške 500 kilograma i pružale su domet od 80 km. Električni automobil bio je težak 1,35 tona i dugačak 2,55 metara.

Ubrzo zatim, tačnije 1900. Godine, Ferdinand Porše je stvorio prvo hibridno vozilo na svetu koje se zvalo Lohner-Porsche Mixte. Neverovatno, zar ne? Porše Taycan i Poršeova paleta hibrida imaju mnogo dužu istoriju nego što ste mogli i da pretpostavite. 

https://commons.wikimedia.org/wiki/Nathanael Burton

A onda se desio Fordov Model T, prvi svetski pristupačni motorni automobil koji je stao na put razvoju i širokoj primeni električnih automobila! 

Postoji jedna stvar koja nas nagoni da neprestano postavljamo jedno pitanje – kakvi b bili današnji električni automobili da Fordov Model T nike bio toliko uspešan? Da li bi korišćenje istih bilo znatno veće a njihove cene manje? Koje bi još neverovatne karakteristike i performanse imali električni automobili? Kakva bi sada bila tehnologija baterija da razvoj nije zaustavljen pre svih tih godina?

Tek nam predstoji svetla budućnost električnih automobila. Uz poboljšane baterije, veći domet, pristupačnije cene kao i subvencije Vlade Srbije, broj električnih automobila na putevima naše zemlje raste. U narednim godinama će tek doživeti procvat.

Do tada, udobno se smestimo i budimo strpljivi jer savršeni i pristupačni modeli električnih automobila su gotovo iza ćoška! A kako ćete znati koji model je baš za vas? Ispratite naš vodič za kupovinu električnog automobila i saznajte sve što vas zanima!

Prethodni tekstKo je pronalazač električnog automobila?
Sledeći tekstVodonik – gorivo budućnosti?