S obzirom na to da je mnogo pitanja ali i nedoumica kada su u pitanju električni automobili, potrebno je da se najpre pozabavimo onim krucijalnim – da li su troškovi električnih automobila zaista manji od troškova automobila koji idu na benzin.
Poslednjih nekoliko godina bilo je mnogo debata na ovu temu i čak i kada je više puta navedeno da su troškovi električnih vozila zaista manji, bilo je nevernih Toma. S obzirom na to da smo u članku “Potrošnja električnih automobila” donekle obradili ovu temu, vreme je da se osvrnemo na istu i da je uporedimo sa troškovima konvencionalnih automobila.
Nedavna studija analize troškova električnih automobila u poređenju sa troškovima benzinaca podigla je mnogo bure.
Studija je zapravo pokazala da su troškovi automobila koji idu na benzin nešto jeftiniji od nekih električnih vozila ali u zavisnosti od nekoliko faktora.
Iako mnoge studije zapravo govore suprotno, zašto ne bismo sagledali sve i nakon toga odlučili šta biramo?
Bitno je imati na umu da nijedna studija ne može da objasni i pokrije sve scenarije. A znate li zašto? Zato što postoje razlike u ličnim vozačkim navikama, lokalnim troškovima benzina, pristupu javnom punjenju, ličnim navikama punjenja, ekonomičnosti ICE automobila u odnosu na domet vožnje EV modela…
Kako interesovanje za EV među kupcima raste, evo nekoliko najvažnijih pitanja i odgovora koja morate preći pre nego što donesete konačni sud.
Šta je jeftinije voziti iliti posedovati: EV ili automobil sa unutrašnjim sagorevanjem?
Velika većina se slaže sa tim da je jeftinije voziti EV. Zašto?
Zato što za početak imate subvencije ali i niže troškove održavanja jer EV imaju manje delova i nije im potrebna redovan sersvis, poput zamene ulja.
Prošle godine, Consumer Reports je uradio poređenje troškova i otkrio da je prednost uštede u odnosu na ukupne troškove vlasništva za EV značajna u prvih nekoliko godina i nastavlja da raste sa godinama. Consumer Reports je devet najpopularnijih električnih vozila čija je cena manja od 50.000 dolara uporedio sa „najprodavanijim, najbolje ocenjenim i najefikasnijim vozilima u svojoj klasi“.
Za analizirana električna vozila, studija je pokazala da ušteda goriva može biti najmanje 4.700 dolara tokom prvih sedam godina. Uštede troškova od početka do kraja posedovanja električnog automobila procenjene su na 6.000 do 10.000 dolara.
Koliko dugo traje baterija za EV i posle kog vremena se menja?
Baterije su jedna od skupljih komponenti električnog automobila. Ukoliko se desi da je potrebno da je zamenite samo jedan dan nakon isteka garancije, to će vas u proseku koštati oko 5.500 dolara, navodi TrueCar. Upamtite da većina proizvođača električnih automobila nudi garanciju na baterija od 8 do 10 godina.
Pored toga, bitno je znati i da iako EV baterije traju dugo, one s godinama gube domet. Prosečna EV baterija će izgubiti oko 2,3% svog početnog dometa godišnje, napisao je TrueCar .
Čije punjenje je jeftinije?
Odgovor na ovo pitanje zavisi od mnogo faktora.
Naime, vožnja električnog vozila košta otprilike upola manje u poređenju sa automobilom na benzin.
Kompanija Anderson Economic Group objavila je studiju u kojoj otkriva sledeće – kada se uračunaju troškovi stambenog punjača, troškovi komercijalne električne energije i troškovi “mrtvih kilometara“ koji se izvoze kako bi se pronašao brzi punjač, troškovi punjenja električnog automobila su veći! Većina vlasnika električnih automobila svoja vozila puni kod kuće, na privatnom punjači i koristi aplikacije za pronalaženje dostupnih punjača, te oni imaju takvo iskustvo da će vam reći da je ipak punjenje električnog automobila jeftinije.
Kao što smo već naveli, odgovor na ovo pitanje zavisi od mnogo faktora i niko vam ne može dati informacije koje će biti sasvim sigurne.
Da li će trenutna električna mreža podržavati široku upotrebu električnih vozila?
General Motors će potrošiti 35 milijardi dolara do 2025. godine na EV, i ponudiće 30 novih električnih automobila. Ova kompanija teži da cela njegova linija vozila bude električna do 2035. godine i planira da udvostruči prihode do 2030. uglavnom novim električnim vozilima.
Ford Motor Co. saopštio je da će uložiti više od 11 milijardi dolara u proizvodnju snažne, pouzdane isporuke osnovnih delova za električna vozila, stvarajući skoro 11.000 radnih mesta na tom putu.
S obzirom na to da će biti sve više električnih automobila, naravno da je potrebna i bolja infrastruktura za iste.
U aprilu je GM predstavio Ultium Charge 360 za svoje maloprodajne kupce automobila. Ultium Charge 360 je tehnologija koja povezuje GM-ove mobilne aplikacije za vozila sa drugim proizvodima i uslugama koje vozačima olakšavaju pronalaženje stanica za punjenje kao i plaćanje punjenja vozila.
I pored toga, mnogi su mišljenja da postoji potreba za većim kapacitetom električne mreže. Kada već govorimo o tome, u našoj zemlji je definitivno potrebna bolja infrastruktura kako bismo uopšte i stavili u razmatranje kupovinu električnog automobila.
Na kraju, dolazimo do zaključka da sve zavisi od toga kako se automobil koristi i koliko je komercijalno punjenje uključeno. Kao što smo na početku naveli, svako ima drugačije navike i mogućnosti. U zavisnosti od toga zavisi i odgovor na postavljeno pitanje!
Ukoliko razmišljate o kupovini električnog automobila, pogledajte naš vodič za kupovinu električnog automobila.