Električna vozila (EV) su industrija koja raste. Iako još uvek predstavljaju samo 2% novog tržišta automobila u Sjedinjenim Državama, prodaja u Evropi i Kini neprekidno raste. S obzirom na trenutne stope rasta u kombinaciji sa vladinim politikama, predviđa se da će se globalni broj električnih vozila na putu porasti na 50 miliona do 2025. i blizu 140 miliona do 2030.
Mnogi (ali ne svi) glavni proizvođači automobila agresivno pokušavaju da se prilagode ovom potpuno električnom trendu.
Ako ste na tržištu ili ste bar znatiželjni u vezi sa kupovinom električnog vozila, korisno je znati kako rade električni automobili, kako biste mogli da donesete odluku o izboru pravog vozila.
Kako rade električni automobili?
Trenutno se puno govori o električnim automobilima i prednostima koje oni nude – niži troškovi rada, daleko manje buke od rivala sa benzinskim ili dizel motorom… Ali kako rade električni automobili?
Svi električni automobili se napajaju električnim motorom koji snagu dobija iz baterije. U najranijim danima električnih automobila, te baterije su bile olovno kiselinske sorte, ali moderni električni automobili koriste litijum-jonske baterije, koje mogu da uskladište mnogo više energije.
U ovom članku ćemo se potruditi da anatomiju električnog automobila rastavimo na osnovne komponente – baterije, upravljačku jedinicu i elektromotor.
Ključne komponente električnog vozila
Programeri električnih vozila naporno su radili da preslikaju izgled i osećaj automobila na benzinski pogon. Neki modeli imaju čak i imitacije rešetki na prednjoj strani automobila, iako su potpuno nefunkcionalni. Na tržištu možemo videti električna vozila sa tri točka ili futurističkog izgleda, ali većina onoga što tipični vozači odmah vide i iznutra i izvan električnog automobila izgledaće poznato – telo na šasiji, četiri točka, prozori, sedišta, volan. Međutim, kada otvore haubu videće očigledne razlike.
Nema motora, nema hladnjaka, nema svećica. U zavisnosti od modela, električna vozila mogu imati samo 30-40 pokretnih delova, dok automobil na benzinski pogon može imati 2.000 ili više, što u velikoj meri smanjuje troškove popravke EV-a. Tamo gde bi bio motor, neki električni automobili imaju prednji prtljažnik. Sav taj prazan prostor dodaje sigurnost električnom vozilu.
Budući da nema motora sa unutrašnjim sagorevanjem, nema potrebe za izduvnim sistemom ili za prigušivačem zvuka koji bi smanjio zvuk motora. Novi vozači električnih automobila iznenađeni su koliko malo buke proizvodi njihovo vozilo.
Sa nultom emisijom izduvne cevi, električna vozila pomažu u smanjenju jednog od vodećih uzroka klimatskih promena. U mnogim delovima sveta ugalj još uvek ostaje vodeći izvor proizvodnje električne energije, pa u zavisnosti od izvora električne energije, EV možda neće biti potpuno bez emisija. Ipak, čak i ako je električna energija u EV bateriji nastala sagorevanjem uglja, električna vozila i dalje proizvode mnogo manje emisija od vozila na gas. S obzirom na to da govorimo o tome kako rade električni automobili, osvrnimo se na najbitnije stvari.
Baterija
Ono što ćete odmah primetiti kod električnog automobila je velika električna baterija koja skladišti energiju potrebnu za pokretanje vozila. Baterija je zapravo paket mnogih manjih litijum-jonskih baterijskih modula, koji su sami napravljeni od pojedinačnih ćelija baterije (približno veličine AAA baterije) i povezani zajedno u električne krugove kojima se elektronski upravlja kako bi se najefikasnije isporučila maksimalna snaga. Tehnologija baterija brzo napreduje, istovremeno snižavajući troškove najskupljeg dela vozila.
Jedna od opasnosti svih litijum-jonskih baterija je “termički bekstvo“ koje dovodi do eksplozivnih požara, pa se baterijski sistem hladi sistemom za termičko upravljanje i zaštitnim kućištem. Požari u električnim vozilima privlače pažnju medija zbog strepnje zbog novih tehnologija, ali imajte na umu da električni automobili imaju mnogo manje šanse da se zapale od automobila koji se po definiciji zasnivaju na sagorevanju zapaljivih tečnosti.
Električni automobili takođe obično imaju pomoćnu bateriju za napajanje elektrike automobila, što znači da će svetla i info-sistem automobila i dalje raditi ako vam nestane napajanja iz glavne baterije.
Vremenske prilike više utiču na električne automobile nego na bilo koju drugu vrstu automobila. U hladnijem vremenu verovatno ćete videti znatno manji domet vašeg automobila nego u toplijim mesecima.
Električni motor
Elektromotor se koristi za pogon točkova automobila, a ako se koriste dva motora sa po jednim postavljenim na svaku osovinu, tada i električni automobili mogu imati pogon na sva četiri točka.
Motor u električnom vozilu sledi isti princip koji se koristi od 19. veka: pretvaranje električne energije u mehaničku. To čini kada se električna energija šalje iz baterije u nepokretni deo motora (stator) koji stvara magnetno polje koje okreće rotirajući deo (rotor). Rotor koji se vrti je ono što stvara mehaničku energiju koja okreće točkove automobila koristeći jedan zupčanik.
Dok automobil na benzinski pogon može imati samo jedan motor sa unutrašnjim sagorevanjem, električno vozilo može imati više motora, koji mogu delovati nezavisno. Dvomotorno vozilo ima jedan motor namenjen gradskoj vožnji i drugi motor (često se naziva i indukcioni motor) namenjen većim brzinama.
Pogon na sva četiri točka je uobičajen u električnim vozilima, jer svaki točak može da ima svoj motor, povećavajući okretnost i vuču, pa čak i da omogući gumama da se okreću u različitim pravcima.
Punjenje električnog vozila
Pitali ste se kako rade električni automobili, zato hajde da se osvrnemo i na punjenje električnog vozila.
Najosnovnija razlika između električnog vozila i vozila na gas je, naravno, izvor energije. Umesto rezervoara za benzin, negde na električnom vozilu biće njegov priključak za punjenje (ili priključci, jer postoji više načina za punjenje EV). Čak je i električnim vozilima sa najbržim punjenjem potrebno više vremena nego za punjenje rezervoara gasa.
Međutim, 80% električnih automobila se svuda u svetu puni kod kuće, preko noći, na isti način na koji bi se napunio telefon, pa su brzine punjenja relevantnije za daleka putovanja i za ljude koji ne mogu da pune kod kuće.
Regenerativno kočenje
Električni automobili su u stanju da povrate deo energije koja se inače gubi pri kočenju i vrate je u glavnu bateriju kako bi povećali domet. U praksi ovo daje osećaj da se automobil usporava čim sklonite stopalo sa papučice gasa.
Kontrolna jedinica
Električni automobili imaju upravljačku jedinicu koja se koristi za snagu iz baterija koja se šalje u elektomotor. Električni automobili uglavnom brzo ubrzavaju, a to je zato što je sav obrtni momenat automobila dostupan čim odložite nogu.
Nakon što ste se uputili u to kako rade električni automobili, da li ste došli do nekih novih saznanja? Da li vidite koliko je zapravo posedovanje električnog vozila blagodet?
Budite slobodni pa u komentarima podelite svoje utiske o ovoj temi.